Knjige pojedinih autora sa savjetima o plovidbi su vječne. Jedan od takvih autora je i Charles F. Chapman, čija je knjiga objavljena još davne 1917. godine, a i dan-danas je najveća vjerodostojna rekreacijsko-nautičarska “brodska biblija” širom svijeta. Njen naslov ujedno i definira sadržaj: Chapman Piloting, Seamanship & Small Boat Handling (peljarenje, vještina plovidbe i upravljanje malim brodom).

savjeti za sigurnu plovidbu

savjeti za sigurnu plovidbu

Neke stvari, kao što je dobro vino, doista izdrže test vremena. Ovdje su 20 savjeta iz rijetkog izdanja iz 1959. godine. Proučite ih radi sigurnije plovidbe u bilo kojoj plovidbenoj sezoni:

1. Povećajte svoje mogućnosti promatranja u izmaglici ili magli tako da smanjite visinu svojih očiju. Visina oka mjeri se od površine mora do vašeg oka.

2. Kada se trebate sidriti u području s prljavim dnom (tj. stijenama ili izbočinama gdje bi se sidro moglo zaglaviti), pričvrstite tanji konop s plutačom na krunu svog sidra. Povlačenjem konopa u suprotnom pravcu od položaja sidrenog lanca oslobodit će se zaglavljeno sidro.

3. Odaberite vizualne ili radarske objekte za pronalaženje položaja koji prelaze na najmanje 30° i ne više od 150°. Idealno sjecište između dvije linije pozicije ili krugova pozicije bit će 90°.

4. Na karti prognoze vremena, udaljenost između izobara pokazuje snagu vjetra. Što su izobare bliže jedne drugima a gradijenti vjetra strmiji, veća je brzina vjetra.

5. Priroda će često postaviti vaš brod u vašu korist, ako dobije nekakvu šansu. Zašto se razbacivati s gorivom i boriti se protiv nje? Dobra strategija često je “ploviti sa strujom”, što podrazumijeva iskorištavanje vjetra i struju plime i oseke.

6. Prije nego što krenete na plovidbu, važno je provjeriti vlastitu spremnost, kao i spremnost broda. Provjerite spremnike vode i goriva. Provjerite opremu i zalihe. Učinite sve one stvari koje se mogu napraviti dok ste na kopnu. Na moru u izvanrednim situacijama će biti prekasno.

7. Odgovornosti skipera u približnom redoslijedu:
• Sigurna navigacija.
• Sigurno i učinkovito upravljanje brodom.
• Sigurnost posade i opreme na brodu.
• Pružanje pomoći svima u opasnosti ili nevoljama.
• Udobnost i zadovoljstvo svih osoba na brodu.
• Dobar brodski dnevnik.

8. Neki čvorovi smanjuju 40% do 50% njegove učinkovitosti. Dobra upletka, s druge strane, zadržava 85% do 95% svoje izvorne snage. Ako se traži upletka, nemojte koristiti čvor.

9. Kad su uvjeti na moru toliko loši da bi bilo opasno da plovilo nastavi svoj put, vrijeme je za zavlačenje broda, manevar koji je različit u izvršenju u odnosu na pojedine tipove plovila.

10. Prilikom odsukavanja, razmotrite bočni učinak propelera kod kretanja unatrag. Ako je desnookretni, propeler će se unazad okretati ulijevo. Lagano namjestite sidro na desnu stranu krme kako biste ispravili vučnu silu dok brod ne uzmakne.

11. Varijacija nije konstantna, ali lagano se mijenja iz godine u godinu i od jednog mjesta do drugog. Karta prikazuje iznos promjena. (Napomena: izogoničke linije ne pokazuju količinu promjena, nego se nalaze unutar obližnje ruže za kompas).

12. Plima/oseka i struja ne smiju se pobrkati. Plima/oseka je vertikalni porast i pad razine vode. Struja je horizontalni protok vode koji se kreće od mjesta do mjesta.

13. Zanošenje je uzrokovano vjetrom ili strujom i do određene mjere utječe na sve brodove. Brod s dubokom kobilicom i niskim nadgrađem manje se zanosi u odnosu na brod plitkog gaza s višim nadvođem i nadgrađem.

14. Kod ulaza u čudne i nepoznate zaljeve, s oprezom se oslanjajte na plutače. Sprudovi se kontinuirano mijenjaju. Lomljeni valovi otkrivaju podvodnu opasnost.

15. Za motorni brod koji mora ostvariti sigurnost na moru i prevesti svoju posadu u sigurnost i udobnost, takav brod mora posjedovati ovih šest karakteristika trupa: stabilnost, plovnost, pogon, upravljanje, snagu i izdržljivost.

16. Sjetite se da je jedna od funkcija Obalne straže pružiti pomoć pomorcima. Oni stoje spremni u svakom trenutku, a njihova pomoć jednako je dostupna vlasniku jahte kao i komercijalnom teretnom ili putničkom broda.

17. Plutače se trebaju smatrati upozorenjima, a ne kao nepogrešive navigacijske oznake, osobito kada su na izloženim mjestima. Veliki valovi, jake struje ili sudari s plovilima mogu ih maknuti s njihovih položaja ili uzrokovati da netragom nestanu.

18. U područjima gdje su pomagala za plovidbu rijetka, linija pozicije (stajnica, LOP) može biti jedini podatak koji treba imati. Ne smije se olako odbaciti jer pruža dragocjene podatke.

19. Ako odlučite da postoji bilo kakav element sumnje o vašoj sposobnosti da uplovite svojim brodom u kakav zaljev ili ulaz u luku, nemojte ulaziti. Daleko je bolje otići na more i provesti cijelu noć u plutanju umjesto nepotrebnog rizika gubitka broda ili života.

20. Na užetu za vez treba napraviti dodatni zavoj oko bitve ako je pristaništa puno više od palube. To ga sprječava da isklizne i ispadne.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Slijedite ovih dvadeset bezvremenskih savjeta za 21. stoljeće i izvan njega. Čuvajte svoju malu brodicu i svoju posadu sigurnim za mnoga godišnja doba – gdje god se na svijetu odlučite ploviti ili krstariti.

Izvor: Captain John
www.skippertips.com