Kako se mjeri domet električnog automobila?

Domet električnog automobila i dalje je jedno od ključnih pitanja pri kupnji ovakvog vozila. Obzirom na još nedovoljno raširenu mrežu punionica za električna vozila, raskorak između predviđanja proizvođača i iskustva vozača još je važniji nego kod potrošnje goriva.

Pročitajte kakvo je stanje punionica za električna vozila u Hrvatskoj.

Električni auti – Kako se provodi mjerenje dosega?

Doseg izmjeren u idealnim uvjetima razlikovat će se, naravno, od onog prosječnog vozača na prosječnoj cesti.  No kako proizvođači automobila uopće dolaze do svojih brojki? Nekad su to mjerili prema NEDC ciklusu, a trenutno se koristi WLTP ciklus koji je uveden kako bi se navedeni doseg ili potrošnja goriva bolje poklapali sa stvarnošću.

WLTP Procedura

WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures) je skup ispitnih postupaka koji se koriste za homologaciju vozila, a sastoji se od laboratorijskog WLTC dijela i praktičnog vozačkog ispita (RDE – Real Driving Emission).

Test dosega električnog automobila

Test traje 30 minuta, na temperaturi od 14 stupnjeva Celzijevih. Za razliku od prijašnjeg, ovaj test koristi veće brzine (do 135 km/h i veću ukupnu prosječnu brzinu), dinamičniji je i više uzima u obzir stvarnu težinu automobila s dodatnom opremom. No, test se provodi s isključenim klima uređajem.

Škoda stručnjaci za električna vozila objasnili su zašto dolazi do razlika kod navedenih brojki iz testiranja i stvarne vožnje. Prvi razlog je fizika automobila tj. aerodinamika, težina, otpor kotrljanja. Drugi su uvjeti okoline (vrijeme i vanjska temperatura).

Također pročitajte koliko troše električni auti.

električni auto na cesti - električni auti - Domet električnog automobila

Električni auto – Što utječe na doseg i trošenje baterije?

Na doseg i trošenje baterije utječu, naravno, i grijanje i klimatizacija u automobilu. Razlike stvaraju i stil vožnje vozača kao i profil ceste, koji u praksi često može biti zahtjevniji od testne staze.

  • Općenito govoreći, glatka vožnja s predviđanjem bez naglog ubrzanja po toplom vremenu bez vjetra i na ravnoj cesti s neopterećenim automobilom rezultira manjom potrošnjom goriva i većim dometom – kaže Jan Beneš, specijaliziran za testne cikluse kupaca u Škodi.

Temperatura

Na domet i potrošnju električnih vozila više utječe temperatura nego na automobile s motorom s unutarnjim izgaranjem. Vanjska temperatura utječe i na učinkovitost same pogonske baterije a time i na potrebu grijanja ili hlađenja unutrašnjosti a koje nije uračunato u testni ciklus.

Naime, pri niskim temperaturama kapacitet punjenja i pražnjenja baterije se smanjuje radi kemijskih procesa u Li-onskim ćelijama koji se odvijaju sporije. Iz tog razloga električni auto najbolje reagira na proljetno i jesensko vrijeme kada je najmanja potreba za grijanjem ili hlađenjem tako da u tom slučaju pogonska baterija za električni auto neće zahtijevati aktivno hlađenje ili grijanje.

Stil vožnje

Osim temperature, na bateriju dosta utječe i stil vožnje odnosno velika brzina, nagla kočenja i ubrzavanja će bateriju jako zagrijati tako da će je trebati hladiti dodatno čak i po hladnom vremenu.

Saznajte kako povećati doseg električnih auta zimi.

električni auto na punjenju - električni auti

Kalkulator dosega električnog automobila

Marka Škoda je napravila kalkulator dosega (ispod je link na taj kalkulator) na kojem možete, zasada samo za razne verzije modela Enyaq, izračunati doseg na način da unesete godišnje doba, stil vožnje, broj ljudi u automobilu itd.

Izračunajte doseg električnog automobila ovdje.