Doznajte koje su sve opasnosti vožnje pod utjecajem alkohola
Na ORYX-ovu poligonu u Centru za sigurnu vožnju testirali smo devet mladih, ali iskusnih vozača. Svi redom pili su alkohol, a nakon toga odradili četiri vožnje na postavljenom testu na poligonu. Utjecaj alkohola na kandidate bio je različit.
Probnu vožnju napravili su bez greške. Vozili su prosječnom brzinom, prošli sve prepreke koje su im postavili instruktori, bili maksimalno oprezni, a gumama automobila nisu pregazili niti jedan čunj. Naravno, tada su imali nula promila u krvi. No, nakon par čašica, žestice, vina i piva, vozačke sposobnosti kod nekih su ipak zakazale. Kako alkohol djeluje na vozače ovisno o njihovoj težini, spolu, motoričkim sposobnostima, ali i percepciji, ispitali smo na ORYX-ovu poligonu u Mičevcu u Centru za sigurnu vožnju.
Devet kandidata, svi redom mladi no sposobni vozači s iskustvom, “podvrgli” su se testiranju koje se sastojalo od četiri kruga, naravno ispijanja čaša alkohola, a nakon toga testne vožnje po poligonu. Sve njih budnim okom pratili su policajci iz Policijske uprave zagrebačke te ORYX -ovi instruktori vožnje koji su test i postavili. Vježba je bila sastavljena od slaloma između čunjeva, parkiranja unatrag i naprijed u garažu, polukružnog okretanja te prolaska kroz suženje na cesti. Na samom početku sve je išlo glatko, naravno, u krvi nije bilo alkohola, no nakon koje čašice stvari su postale, očekivano, drugačije. Na licima se pojavio osmijeh i nebriga, a u vožnji je bilo puno manje pažnje.
Vježbe su postavljene tako da ispitaju motoriku vozača i njegovu procjenu kako, kuda može proći, koja je najčešće poremećena kod vozača u alkoholiziranom stanju. Trijezni su vozači napravili vježbu bez greške. Vodili su računa o brzini, suženju na cesti, parkiranju, no vidjet ćemo što će se dogoditi poslije – rekao je instruktor vožnje Kristian Rukljač. I doista, stvari su se poprilično promijenile, naročito nakon zadnje ispijene kapi iz čaše. Iako bi neki pretpostavili da žestica najjače “udara”, grupa koja je pila “kratke” bila je najbolja. Odnosno najtreznija. Od vina glava ipak više boli. Da ne bi bilo sumnje, pokazao je to i policijski test na alkohol. Nakon svakog kruga dečki u plavom provjerili su količinu promila u krvi, a trojac koji je popio četiri čaše crnog vina od 2 decilitra bio je na vrhu ljestvice. Znatno iznad dopuštene razine od 0,50 promila. Rekord je bio 1,21 promila. Na slalomu se bilo puno teže “spustiti” do kraja poligona, padali su čunjevi i na startu, a nije bolje bilo ni na polukružnom okretanju za koje je trebalo volan okrenuti puno više puta, a i mjenjač ubaciti u prvu brzinu, a onda opet u zdanju. Tomislav, Kristina i Silvijo bili su najveseliji, ali i najmanje precizni vozači.
Malo je teže procijeniti, teže se orijentirati, ruke mi pomalo trnu i nisam oprezna kao prije. Definitivno alkohol utječe na moje vozačke sposobnosti – rekla je Kristina Fatović te dodala da nikada ne vozi ako pije jer to smatra neodgovornim. Čaša piva od pola litre ne prelazi granice dopuštenog, druga također, pokazalo je naše istraživanje, no nakon četiri, kazneni bodovi bili su puno bliže.
Goran, Mario i Sonja najdulje su pili, a iako bi neki pretpostavili da na žene alkohol puno brže utječe, Sonja, težinom znatno lak- ša od dvojice kolega iz grupe, bila je najmanje pod utjecajem alkohola. Ali čunjeve je ipak porušila. I to odmah na startu. No, više zbog neopreznosti nego zbog piva u krvi.
Još sam ispod dopuštene razine, no osje- ćam da nisam tako oprezna kao prije. Imam malo drugačiju percepciju, ali i dalje dovoljno dobru. No, nikada ne bih vozila dok pijem – kazala je kandidatkinja Sonja Volf. Viktor, Martina i Krešo, ekipa koja je najbrže pila, naravno žesticu, iako se to nije moglo pretpostaviti, najmanje su napuhali. Oni su i nakon četvrtog kruga ostali najtrezniji. Primijetila sam da ne vozim kao na probnoj vožnji kada sam bez problema prošla cijelu vježbu i nisam imala nikakvih problema.
Sada je drugačije, motorika mi je sporija, kao i refleksi, no još mogu voziti iako to ne bih učinila da sam na cesti – kazala je Martina Dumančić. Lažni osjećaj sigurnosti svim kandidatima dao je vjetar u leđa da stisnu papučicu gasa, a to je sasvim uobičajeno kada se konzumira alkohol i uzme volan u ruke, kažu dečki u plavom.
Čim zaustavimo takvo vozilo, prepoznamo da je vozač konzumirao alkohol. Veseli su, viču, galame, a nekada znaju biti i agresivni. Tražimo da se testiraju, a onda postupamo ovisno o rezultatima koje je test očitao – kazao je djelatnik Policijske uprave zagrebačke Stjepan Fabek. Alkohol je u dva slučaja, pri konzumaciji vina i žestice, imao više utjecaja na ženske kandidatkinje, dok je kandidatkinja iz grupe koja je pila pivo bila puno treznija od svojih kolega koji su jednako popili. Različite vrste alkohola imale su i različit utjecaj na kandidate. Tako su muškarci koji su pili žestice od 0,03 decilitra ostali i najtrezniji, na alkotestu su napuhali manje od dopuštene razine alkohola, a oni, pak, koji su pili vino bili su i dvostruko iznad te razine.
0,72
promila očitao je alkotest kod jednog kandidata, dok je raniji bio veći, 0,74 promila
Svaki alkotest ovisi o nizu faktora
Pri testiranju na alkotestu treba voditi računa o raznim faktorima. Tako će na krajnji rezultat utjecati prehrana, težina vozača, učestalost konzumacije alkohola i slično. – Ponekad, ako je netko jeo neku jaču hranu, alkotest očita puno manje alkohola u krvi. Mršavije osobe lakše podlegnu utjecaju alkohola. Tako je bilo i na ovom testiranju. Kandidatkinja s najmanje kilograma imala je puno više alkohola u krvi od kolega koji su jednako toliko popili – kazao je policajac Stjepan Fabek. Svaki test je individualan, pa se dogodilo da su neki vozači na ranijem alkotestu napuhali više nego na onom koji su radili poslije toga. Svaki organizam regaira drugačije, no tko pije ne treba voziti – zaključio je policajac Fabek.
Različit utjecaj alkohola ovisno o proteku vremena
Na nekim kandidatima alkotest je tek nakon tre- ćeg testiranja pokazao više promila u krvi
Kod nekih kandidata razina promila u krvi naglo se povećala tek nakon treće čaše alkohola. Iako su nakon prve dvije mogli voziti bezbriž- no, treća runda, naročito kod onih koji su pili vino, koštala bi ih nekoliko kaznenih bodova, a možda i vozačke dozvole.
Alkohol na nekoga utječe puno brže, dok na neke puno teže. Tako se može dogoditi da netko tko je popio puno više od dopuštenog na alkotestu napu- še puno manje, odnosno, kada bi se testirao malo kasnije, rezultat bi bio puno drugačiji i sigurno bi bio iznad dopuštene razine – rekao je policajac Stjepan Fabek. Vozačima koji se osjećaju sigurno nakon što su popili i nekoliko čašica policajci s iskustvom savjetuju da neko vrijeme sačekaju prije nego što sjednu za volan, jer se u ovakvim situacijama pojavi takozvani lažni osjećaj sigurnosti, a isto misle i instruktori vožnje, koji su upravo taj “poremećaj” primijetili kod većine testiranih vozača.
Za razliku od načina na koji su počeli voziti, sada to rade puno brže. Stišću papučicu gasa, a da to i ne primijete. Misle da sigurno prolaze kroz suženje na cesti, ali ih je dosta bilo blizu da sruše čunjeve, što su neki i učinili – kazao je instruktor Kristian Rukljač.
Osim dva kandidata, svi testirani bi zaradili kaznene bodove, no ne i zatvor
Na testiranju u Centru za sigurnu vožnju samo dvojica voza- ča nisu imala prekoračenu količinu alkohola u organizmu nakon što su ispila zadanu količinu alkohola. Ostalih sedam kandidata u najboljem slučaju platilo bi novčanu kaznu ako bi ih na cesti zaustavila policijska patrola. Naime, za vožnju u alkoholiziranom stanju, prema Zakonu o sigurnosti na cestama, do 0,50 promila, kolika je dopuštena količina alkohola, nema kazni osim u slučaju počinjenja prekršaja, kada se to kažnjava kao zasebno prekršajno djelo novčanom kaznom u iznosu od 700 kuna.
Većina testiranih kandidata platila bi i veću kaznu od te. Za 0,51 do 1,00 promila, koliko je policijski alkotest zabilježio kod većine kandidata nakon ispijene četvrte runde, platili bi kaznu od 1000 do 3000 kuna. Zaradili bi i koji kazneni bod. Prema zakonu, vozači s alkoholom u krvi od 0,5 do 1,5 promila mogu dobiti tri kaznena boda na licu mjesta, te im se može oduzeti i vozačka dozvola, a minimalna novčana kazna koju bi platili viša je od 2000 kuna. Kazna zatvora u trajanju od 60 dana propisana je zakonom za vozače s 1,5 promila alkohola u krvi, što nije bio slučaj kod ispitanih kandidata.
-
Ljubaznost vaših djelatnika te brza i kvalitetna usluga su najbolja reklama
rujan 19, 2024 -
Ni udaljeni dijelovi Hrvatske vam nisu problem!
prosinac 21, 2023 -
Sretna sam što mi pružate podršku, ali što vas manje kontaktiram, sretnija sam!
listopad 4, 2023 -
Zahvaljujući ORYX-u, stigla sam doma dvogodišnjem djetetu dati večeru i spremiti ga u krevet
lipanj 6, 2023 -
Ne mijenjajte se nikako!
ožujak 14, 2022 -
ORYX nam je brzom reakcijom spasio humanitarnu akciju brige oko korisnika na potresom pogođenim područjima
kolovoz 9, 2021 -
Čuvam ORYX člansku iskaznicu kao i zdravstvenu!
travanj 16, 2021 -
Izvanserijska razina usluge razlog je što smo i suprug i ja odmah prešli na ORYX!
veljača 15, 2021 -
Topla riječ i ljudski pristup spasili su me u horor situaciji u inozemstvu
studeni 13, 2020 -
Veća fleksibilnost i dostupnost usluga razlog su mojoj vjernosti ORYX Asistenciji već 10 godina!
rujan 23, 2020 -
Uz ORYX Asistenciju, sve što trebam je jedan poziv – za ostalo se pobrinete vi!
srpanj 20, 2020 -
Ljubav koja traje već 10 godina
veljača 21, 2020 -
Vjerni sam član ORYX Asistencije baš zbog vaše besprijekorne brige!
srpanj 9, 2019 -
Ne tražim opciju druge pomoći na cesti!
lipanj 17, 2019 -
Članstvo u ORYX Asistenciji srezalo mi je troškove, a stigli su za 20 minuta
ožujak 2, 2017
Kontakt
Zubak Grupa d.o.o.
(ORYX Asistencija)
Sesvete, Lj.Posavskog 7a
10360 Sesvete, Hrvatska
Call for free: 0800 1818
Contact telephone number
for outside Croatia inquiries:
+385 (0) 1 2900 312
e-mail: [email protected]
Savjeti za vozače
-
Koliko vremena nakon uzimanja alkohola treba pričekati prije nego sjedneš za volan!
studeni 18, 2024 -
Povećana potrošnja goriva - Saznajte moguće uzroke
studeni 8, 2024 -
Poliranje farova - Izbjegnite pad na tehničkom pregledu
studeni 5, 2024
Savjeti za plovidbu
-
Sigurnosna oprema za gliser - Saznajte sve
lipanj 17, 2024 -
Uzroci požara na brodu: Sve što trebate znati
kolovoz 31, 2023 -
Brodska oprema ne mora biti skupa: otkrivamo savjete i trikove za uštedu
lipanj 19, 2023