Pjene će brzo zakrpati manju pukotinu na gumi, jednostavne su za korištenje, ali su samo privremeno rješenje, do odlaska prvom vulkanizeru, a stoje isto koliko i krpanje gume kod stručnjaka.
S probušenom gumom tijekom vozačkog staža susrest će se gotovo svaki vozač i to je definitivno situacija u kojoj se nitko ne voli naći. Vozači, barem oni koji se nikada nisu zatekli u takvoj situaciji, misle da je mijenjanje gume težak i dugotrajan posao pri kojem će ozbiljno zaprljati ruke. Mi smo jednim testom pokušali otkloniti takve sumnje i pokazati na koje sve načine možete riješiti problem s probušenom gumom te koji su načini zamjene i krpanja probušene gume najbrži, najučinkovitiji, ali i najsigurniji.
U AutoZubak Neostar servisu uz pomoć stručnjaka Marka Gregureca i Ivice Brekala problem probušene gume riješili smo na sljedeća četiri načina: probušenu gumu zamijenili smo rezervnom, zatim rezervnom gumom manjih dimenzija, napunili smo je pjenom i zakrpali kitom. Za one koji se, na svoju sreću, nikada nisu susreli s problemom probušene gume najprije ćemo pojasniti postupak postavljanja rezervne gume koja se nalazi u prtljažniku svakog automobila. U istom tom prtljažniku uz gumu je zapakirana i dizalica te odvijač i oni su vam glavni saveznici u skidanju probušene gume. Najprije skinite ratkapu s kotača, zatim odvijačem otpustite vijak. Uzmite dizalicu, čvrsto je namjestite i počnite dizati vozilo.
Otpustite vijke do kraja, potom povucite probušenu gumu prema sebi, skinite je i na njeno mjesto postavite rezervnu. Vijcima učvrstite rezervnu gumu, ali ne do kraja, dizalicom spustite automobil i tek onda čvrsto zategnite vijke. Za ovaj će vam posao sigurno trebati 20-ak minuta ako ga radite prvi put. Na isti ćete način postaviti i rezervnu gumu manjih dimenzija, ali morate imati na umu da s takvim pneumatikom ne možete ići na ‘duge staze’Rezervni pneumatik manjih dimenzija napravljen je od lakših materijala i s njim se ne smijete voziti brže od 50 km/h. Vožnja s takvom gumom uvelike umanjuje performanse vašeg automobila i poslužit će vam samo za vožnju do najbližeg vulkanizera – upozorava Marko.
20 MINUTA
SIGURNO ĆETE TREBATI ZA ZAMJENU PROBUŠENE GUME REZERVNOM
Nakon što smo probušenu gumu uspješno zamijenili rezervnom gumom standardnih i manjih dimenzija, testirali smo koliko su brze i učinkovite pjene u rješevanju ovog problema. Najprije smo isprobali Nigrinovu pjenu za krpanje guma koja je prikladna za sve vrste guma na osobnim automobilima, čija je veličina do 16 cola. Prije nego što počnete ubrizgavati pjenu u gumu, morate ukloniti predmet koji je doveo do bušenja gume (najčešće je to čavlić ili oštar kamenčić) i zatim ispuhati preostali zrak iz gume. Pjenu prije korištenja dobro protresite, cjevčicu koja se nalazi na vrhu boce pričvrstite na ventil od gume i ubrizgajte pjenu u nju. Dok smo ubrizgavali Nigrinovu pjenu u gumu, bilo je vidljivo da se probušena guma vraća u svoje prvobitno stanje, ali nije postigla željeni rezultat.
Jasno je da su ovakve pjene zbilja privremeno rješenje i pomoć ako nemate nijednu drugu opciju – kaže Marko dok koristi pjenu. S njim se slaže i proizvođač ovog spreja koji je u uputama proizvoda upozorio: Čim ušpricate pjenu, sjednite u automobil i vozite pet kilometara umjerenom brzinom kako bi se guma zagrijala i pjena ravnomjerno rasporedila. Što je moguće prije kontrolirajte tlak u gumama i posavjetujte se sa stručnom osobom. Veće se štete mogu popraviti na uobičajen način. Nakon Nigrina, šansu smo dali sličnom proizvodu marke Sonax. Riječ je o gumiljepilu koje zatvara i zapunjava rupe u gumi i popunjava ih ravnomjerno. Prikladan je za sve tipove i gume čija veličina nije iznad 195 x 16”. Proizvođač upozorava kako ovaj proizvod nije prikladan za popravljanje većih pukotina na gumi ili rupa na bočnim dijelovima gume. U to smo se uvjerili i na testu jer je manju rupu nastalu od bušenja čavlićem Sonax uspješno zakrpao, dok kod većih pukotina nije bio od pomoći.
Uputa za upotrebu ovog spreja slična je kao i kod Nigrina. Najprije treba ukloniti predmet koji je gumu oštetio, u našem slučaju to je bio manji čavao. Potom gumu ispraznite do kraja, uzmite proizvod i dobro ga protresite, a ako su temperature niske, zagrijte bočicu spreja rukama. Cjevčicu koja se nalazi na vrhu proizvoda stavite na ventil gume, bocu držite okomito, pritisnite poklopac i pjenom ispunite gumu. Slično kao i kod Nigrina, čim gumu ispunite sadržajem iz bočice, odvozite 10 kilometara brzinom do 50 km kako bi se sadržaj ravnomjerno rasporedio po gumi. Naravno, ni ovaj proizvod neće vam biti od pomoći pri dužim putovanjima, koristit će vam samo da se dovezete do najbližeg vulkanizera.
Tražeći u trgovinama autokozmetike i na benzinskim crpkama proizvode koji bi nam mogli koristiti na testu, nismo pronašli baš širok spektar proizvoda, a osim Nigrinova i Sonaxova spreja, pronašli smo i mali kit za krpanje gume koji je toliko mali da vam stane u džep i izgleda kao da bi jedva riješio probušenu gumu bicikla. Izgled proizvoda nije nas prevario, a Marko i Ivica su se počeli hvatati za glavu kad su ga vidjeli i u startu su nas upozorili da ovakav proizvod neće biti od koristi našim probušenim gumama, no svejedno smo ga odlučili isprobati. U kutijici se nalazi kratka uputa, komadić brus-papira, tekućina za krpanje i šest malih okruglih zakrpa te jedna malo veća. Kada pronađete mjesto na kojem je guma probušena, najprije preko tog mjesta prijeđite brus-papirom, zatim preko rupice stavite tekućinu za krpanje koja se nalazi u maloj tubi i ostavite da djeluje otprilike pet minuta. Nakon toga preko rupice zalijepite zakrpu i dobro je utisnite na površinu prije nego što s nje maknete zaštitnu foliju. Ovakva zakrpa pruža zbilja minimalnu zaštitu vašoj gumi i ne djeluje pretjerano pouzdano. Prednost pjena i kita je u tome što rješavaju problem za 10 minuta. Dodatna prednost pjene je u tome što gumu uopće ne trebate skidati s vozila, dok za krpanje rupe kitom gumu morate skinuti i rupu zakrpati s unutarnje strane.
Sredstva u obliku pjene koja smo testirali uglavnom su prihvatljiva kada imate manje oštećenje na gumi. Pjene djeluju tako što se u vožnji uz pomoć centrifugalne sile njihov sadržaj razmaže po površini i zatvori bore. Ponavljam: kada problem probušene gume riješite na ovakav način, takvu gumu možete voziti samo brzinom do 50 km/h, baš kao i s rezervnom gumom manjih dimenzija, i poslužit će samo za odlazak do najbližeg vulkanizer – kaže nam Ivica Brekalo i otkriva što su najčešći uzroci bušenja guma.
50 KM/H
MAKSIMALNA JE BRZINA AKO STE MONTIRALI REZERVNU GUMU MANJIH DIMENZIJA
Čavlići i sitni oštri predmeti i iglice uz oštećenja na rinzolu najčešći su uzrok pukotina na gumama. Kada se guma rasiječe parkiranjem na rinzol, nema joj pomoći – objašnjava i otkriva kako vulkanizeri u AutoZubaku krpaju gume.
Mi koristimo injekcije koje funkcioniraju tako da se rupa proširi te se kroz nju provuče posebno ljepilo i problem je riješen. Kod nas je krpanje oko 70 kuna, a kad se zakrpa, guma može trajati koliko bi i inače trajala – objašnjava Ivica i preporučuje svima koji svoj problem rješavaju pjenama i ostalim priručnim sredstvima da ih zbilja koriste oprezno i da s gumama koje su pokrpane na takav način nipošto ne kreću na dug put. Rezervna guma kod većine prozvođača automobila dio je standardne opreme, no dogodi se da umjesto nje u prtljažniku pronađete kit-opremu s kompresorom za popravak gume. Naime, na takav su se potez prije 20-ak godina odlučili pojedini proizvođači jer su smatrali da je rezervna guma preteška i da utječe na potrošnju goriva, a s obzirom na to da je oprema s kitom i kompresorom u prosjeku teška oko dva kilograma, odnosno da je gotovo deset kilograma lakša od rezervne gume i ne utječe na veću potrošnju goriva, bilo je logično izbaciti rezervnu gumu iz prtljažnika. Potrebno je ponovno naglasiti kako vam kit s kompresorom koristi samo ako je gumu probušio čavao, no ako je guma razrezana, ovaj vam pribor ne koristi. Iz istog je razloga rezervnu gumu standardnih dimenzija zamijenila rezervna guma manjih dimenzija. Naši sugovornici tvrde da je najsigurnija opcija rezervna guma istih dimenzija kao i pneumatici na vašem vozilu, a sve ostalo su privremena i nepouzdana rješenja.
66 KUNA
CIJENA JE SONAXOVA GUMILJEPILA ZA ZATVARANJE I KRPANJE RUPE NA GUMI
Zaključak je sljedeći: pjene i kitovi stoje 60 do 70 kuna, što je otprilike ista ili samo 30-ak kuna niža cijena od one koju ćete platiti za krpanje gume kod vulkanizera. Istina je da su pjene jednostavne za uporabu i brzo rješavaju problem, ali samo privremeno, dok će vulkanizer gumu zakrpati trajno, a sigurni pneumatici znače sigurnu vožnju i zato na tome ne štedite i ne kalkulirajte.
Profesionalni pribor s kitom stoji 1200 kn
Osim sredstava koja smo koristili na ovom našem testiranju, na tržištu postoje i kvalitetnije opcije, koje, naravno, malo više i koštaju. Setovi u kojima nećete pronaći samo male zakrpice i ljepilo stoje otprilike 1200 kuna, a proizvođači jamče da je popravak njihovim kitom i ostalim priborom koji dolazi u setu siguran i omogućuje bezbrižnu vožnju. Naravno, postoje i jeftinije opcije koje su dostupne u većini trgovina autokozmetikom ili pak u trgovačkim lancima specijaliziranim za opremu automobila. U takvim trgovinama najčešće se nude kitovi za popravak gume s kompresorom. Oni imaju specijalnu tekućinu za krpanje guma koja popravlja rupe u gumama do 5 mm. Inače, kit treba biti dio obavezne opreme kod automobila koji nemaju rezervni kotač.
Pazite na starost gume, istrošenost i provjeravajte tlak
Kako biste izbjegli probleme s gumama, valja ih pravilno skladištiti i brinuti se o njima. Prije svega, redovito provjeravajte tlak u gumama koji su preporučili proizvođači. Svakako trebate i balansirati gume, pogotovo kada ljetne zamjenjujete zimskima i obrnuto, jer tako omogućavate umjerenu potrošnju pneumatika i veću udobnost u vožnji. Prije skadištenja zimskih ili ljetnih guma uvjerite se da na njima nema kamenčića ili sličnih oštrih predmeta i svakako ih operite. Složite ih okomito na mjesto gdje temperatura ne prelazi 35 stupnjeva. Kako se ne biste doveli u situaciju da vam guma pukne na cesti, pazite na starost gume i na to koliko je istrošena te redovito provjeravajte tlak.
ORYX Asistencija brzo priskače u pomoć
Ako vam se dogodi da u prtljažniku nemate ni rezervnu gumu ni onu manjih dimenzija niti vam je pri ruci pjena ili kit za krpanje pukotine na gumi, uvijek možete pozvati ORYX Asistenciju koja će vam priskočiti u pomoć i odvesti vas do vulkanizera. Članarina u ORYX Asistenciji ima tri kategorije, Basic, Classic i Exclusive. Cijena članarine za prvu kategoriju je 200 kuna, za drugu 400, a za treću 2000 kuna. Kako smo već istaknuli, krpanje kod vulkanizera košta otprilike 70 kuna. Sve dodatne informacije možete pronaći na službenim stranicama ORYX Asistencije.