Automobili su skupi, a svi troškovi koji dolaze s njima vrlo su visoki. No ipak, većina hrvatskih obitelji posjeduje automobil jer bez njega jednostavno ne mogu zamisliti svakodnevni život i normalno funkcioniranje. Zbog toga smo istražili koliko vas automobil zapravo košta i postoje li jeftinije alternative koje bi mogle biti podjednako komforne i upotrebljive.

U obzir smo uzeli podatak da prosječni vlasnik automobila u Hrvatskoj godišnje napravi oko 12.000 kilometara. Ta brojka je prije desetak godina bila znatno veća, no kriza i velik skok cijena goriva natjerali su većinu da automobil koristi za ono najnužnije. Od tih 12.000 kilometara oko 5000 u prosjeku otpada na svakodnevni odlazak na posao što znači da prosječni stanovnik hrvatske dnevno napravi oko 17 kilometara dok putuje na posao i vraća se s njega. Preostalih 7000 kilometara napravimo kada ispunjavamo svakodnevne obaveze ili pak radi zabave, izleta ili primjerice putovanja na godišnji odmor.

Napravili smo dva izračuna, za potpuno novi automobil gradske klase i cijene od 100.000 kuna i za rabljeni automobil gradske klase kojeg je vlasnik platio 40.000 kuna. Oba izračuna bazirana su na pretpostavci da će korisnik svoj novi ili rabljeni auto voziti idućih deset godina, a uračunat je i ostatak vrijednosti automobila nakon tih deset godina, odnosno iznosi koje bismo dobili kada bi ih nakon deset godina prodavali.

Novi automobil u deset godina svojeg će vlasnika stajati 1.693 kune mjesečno.

Od toga na cijenu automobila otpada 625 kuna, gorivo 660 kuna, osiguranje i registracija 208 kuna mjesečno i redovito održavanje te popravci manjih kvarova 200 kuna mjesečno. To znači da će vlasnik na svoj automobil tijekom deset godina ukupno potrošiti 203.160 kuna. Taj iznos može biti i veći jer smo pretpostavili da većih kvarova izvan jamstvenog roka i sudara neće biti, te da vlasnik neće plaćati kasko osiguranje. Naravno pretpostavka je i da je automobil kupljen za ušteđenu gotovinu ili nekim oblikom beskamatnog financiranja. U slučaju da se radi o kreditu, cijena osjetno raste. Uračunamo li kasko, kreditne troškove i eventualne ozbiljnije kvarove cijena korištenja automobila kroz deset godina lako će se popeti na više od 250.000 kuna.

Rabljeni automobil kojeg smo platili 40.000 kuna mjesečno će tijekom idućih 10 godina stajati 1.318 kuna. Na cijenu automobila otpada 250 kuna, gorivo stoji 660 kuna, osiguranje i registracija 208 kuna mjesečno, a za troškove održavanja (koji su manji nego kod novog auta) i popravaka (koji su veći nego kod novog auta) predvidjeli smo 200 kuna mjesečno. Na kraju će vlasnik na takav automobil tijekom deset godina potrošiti 158.160 kuna.

No koliki bi troškovi bili da sve svoje obaveze obavljamo bez auta. U obzir smo uzeli dvije varijante – “luksuznu” gdje koristimo taksi i Uber za svakodnevni odlazak na posao, javni prijevoz za obaveze u slobodno vrijeme, a rent a car za godišnje odmore. U drugoj varijanti za odlazak na posao i slobodno vrijeme koristimo isključivo javni prijevoz, a za odlazak na more ponovo rent a car. Može li s obzirom na visoke cijene posjedovanja i korištenja automobila i malu godišnju kilometražu koju s njim radimo neka od ovih varijanti biti isplativija?

Kombiniranjem jeftinog taksija i Ubera mjesečni troškovi za odlazak na posao iznose 2.200 kuna, što je već samo po sebi skuplje od posjedovanja automobila. Dodamo li tome i trošak od oko 3.500 kuna za rent a car i gorivo potrošeno na dva tjedna ljetovanja i tjedan dana praznika u nekom drugom dijelu godine dolazimo na ukupni trošak od 306.000 kuna godišnje.

U jeftinijoj varijanti u kojoj se potpuno oslanjamo na javni prijevoz trošimo samo oko 300 kuna mjesečno za prijevoz. Rent a car za godišnji odmor i ovdje stoji oko 3.500 kuna godišnje. Ovako ukupno dolazimo do 71.000 kuna troškova za razdoblje od 10 godina, što je osjetno manje od troškova posjedovanja bilo kakvog automobila, no jasno je da se u ovoj varijanti potpuno odričemo svakodnevnog komfora i brzine koju jamči auto, a to si mnogi ne žele ili ne smiju priuštiti.

Odgovori