Priprema naših brodova i nas samih za krstarenje ili bilo koji drugi tip plovidbe znači da prvo trebamo razumjeti dinamičke sile koje mogu stvoriti probleme.
Sva plovila se rotiraju ili kreću oko imaginarnih linija nazvanih osi. To je najlakše vizualizirati tako da dugačku osovinu umetnemo s jedne strane naše brodice, a izvučemo je iz druge.
Gibanja broda mogu biti translatorna i rotacijska, gdje se u translatorna gibanja ubrajaju zastajanje, zanošenje i poniranje, a u rotacijska valjanje, posrtanje i skretanje (zaošijavanja). U nepovoljnim vremenskim uvjetima potrebno je iznaći optimalnu brzinu i smjer kretanja broda u odnosu na valove.
Kako predvidjeti tri glavne “brodske kretnje”
Vodoravno, okomito i bočno kretanje generira valjanje, posrtanje i skretanje (zaošijavanja). Stabilnost našeg plovila i sigurnost naše posade ovisi o našoj sposobnosti da ove “brodske kretnje” svedemo na minimum.
Zamislite si dugu osovinu koja prolazi kroz brod od pramca do krme (valjanje/roll), s jednog na drugi bok (posrtanje/pitch) i kroz centar od vrha do dna (skretanje/yaw). Uz objašnjenja koristite ilustraciju koja opisuju kako povećati udobnost plovidbe.
Valjanje (4)
Čim stupite na brod on će se zanjihati s jedne na drugu stranu zbog vaše težine. Dignite mu jedro i zajedrite oštro u vjetar i brod će se zavaljati – ili nagnuti na bok – na zavjetrinsku stranu po laganom vjetru. Sva plovila se naginju oko vodoravne “osi valjanja”, imaginarne linije koja vodi od pramca do krme.
Veličina nagiba ovisi o dizajnu, rasporedu težine, uvjetima vjetra (mora) i podignutoj količini jedara ako ste na jedrilici. Držite jedrilicu što vodoravnije sa što manje nagiba dok kratite glavno i smanjujete prednje jedro.
U ekstremnim olujama ne koristite namatajuću Genovu. Donji rub namotane genove dosta je visoko iznad palube, a vjetrovi imaju veću brzinu po visini. Naginjanje se može povećati i jedrilica neće biti u balansu.
Namatajuća jedra su općepoznata za kvarove po lošem vremenu. Jedra se neravnomjerno namotaju i mogu se djelomično oštetiti. Male posade tada mogu potrošiti sate kako bi popravili oštećena jedra.
S druge strane, klasični flok ili letno jedro se diže i spušta. Čak i kada je oštećeno, ono se u sekundi može spustiti i promjeni se drugim jedrom. Diže se. Spušta se. Garantirano radi svaki put (uz pretpostavku da su podigači održavani i ispravni).
Posrtanje (5)
Po velikim valovima brod se kreće u vertikalnoj, gore dolje putanji zbog poprečne osi između lijeve i desne strane broda. Posrtanje je nepoželjno kretanja broda za sve koji pate od morske bolesti. To stvara periodičku inercijalnu silu koja može izazvati morsku bolest odnosno povraćanje. Težina na krajevima broda i stanje mora mogu povećati to vertikalno uzdizanje i padanje. Ispod palube, maknite težinu s krajeva broda. Skratite jedra ili usporite i/ili promijenite kurs. Obje radnje mogu jako smanjiti posrtanje.
Ako ste na nekakvom gliseru, da vam more ne zalijeva kokpit pomoću trim ploča dignite pramac.
Skretanje (zaošijavanja) (6)
Jurite ispred vjetra po svježem lahoru i doživjet ćete horizontalno “lijevo-desno” skretanje oko vertikalne osi. Zamislite štap koji probije palubu broda (poput jarbola) i izađe kroz njegovo dno. Što izaziva pretjerano zaošijavanje? Prevelika težina u pramcu – par sidra ili vrlo dugački sidreni lanac – mogu pojačati ovo mahnito skretanje s kursa. Maknite nešto od te gvožđurije iz pramca i dodajte nešto težine u krmi. Oboje će pomoći da se zaošijavanje umanji.
Izvor: Captain John Jamieson
www.skippertips.com
KLIKNI ovdje za e-knjigu (na engleskom) o ostalim tajnama plovidbe
Odgovori Otkaži odgovor
Ukoliko želite ostaviti komentar, morate se prijaviti.
-
Ljubaznost vaših djelatnika te brza i kvalitetna usluga su najbolja reklama
rujan 19, 2024 -
Ni udaljeni dijelovi Hrvatske vam nisu problem!
prosinac 21, 2023 -
Sretna sam što mi pružate podršku, ali što vas manje kontaktiram, sretnija sam!
listopad 4, 2023 -
Zahvaljujući ORYX-u, stigla sam doma dvogodišnjem djetetu dati večeru i spremiti ga u krevet
lipanj 6, 2023 -
Ne mijenjajte se nikako!
ožujak 14, 2022 -
ORYX nam je brzom reakcijom spasio humanitarnu akciju brige oko korisnika na potresom pogođenim područjima
kolovoz 9, 2021 -
Čuvam ORYX člansku iskaznicu kao i zdravstvenu!
travanj 16, 2021 -
Izvanserijska razina usluge razlog je što smo i suprug i ja odmah prešli na ORYX!
veljača 15, 2021 -
Topla riječ i ljudski pristup spasili su me u horor situaciji u inozemstvu
studeni 13, 2020 -
Veća fleksibilnost i dostupnost usluga razlog su mojoj vjernosti ORYX Asistenciji već 10 godina!
rujan 23, 2020 -
Uz ORYX Asistenciju, sve što trebam je jedan poziv – za ostalo se pobrinete vi!
srpanj 20, 2020 -
Ljubav koja traje već 10 godina
veljača 21, 2020 -
Vjerni sam član ORYX Asistencije baš zbog vaše besprijekorne brige!
srpanj 9, 2019 -
Ne tražim opciju druge pomoći na cesti!
lipanj 17, 2019 -
Članstvo u ORYX Asistenciji srezalo mi je troškove, a stigli su za 20 minuta
ožujak 2, 2017
Kontakt
Zubak Grupa d.o.o.
(ORYX Asistencija)
Sesvete, Lj.Posavskog 7a
10360 Sesvete, Hrvatska
Call for free: 0800 1818
Contact telephone number
for outside Croatia inquiries:
+385 (0) 1 2900 312
e-mail: [email protected]
Savjeti za vozače
-
Koliko vremena nakon uzimanja alkohola treba pričekati prije nego sjedneš za volan!
studeni 18, 2024 -
Povećana potrošnja goriva - Saznajte moguće uzroke
studeni 8, 2024 -
Poliranje farova - Izbjegnite pad na tehničkom pregledu
studeni 5, 2024
Savjeti za plovidbu
-
Sigurnosna oprema za gliser - Saznajte sve
lipanj 17, 2024 -
Uzroci požara na brodu: Sve što trebate znati
kolovoz 31, 2023 -
Brodska oprema ne mora biti skupa: otkrivamo savjete i trikove za uštedu
lipanj 19, 2023