Pripremite se na vrijeme, provjerite najosjetljivije dijelove svog ljubimca i bez problema prođite godišnju provjeru.

Onaj tko je barem jednom u životu odvezao automobil na tehnički pregled zna kako stresno to iskustvo može biti. Vrati vam se onaj osjećaj iz školskih klupa kad vas ocjenjuju, važu jeste li zadovoljili neke kriterije ili niste. Koliko god vodili brigu o svom limenom ljubimcu, uvijek postoji mogućnost da ste nešto previdjeli i da će vas na tehničkom pregledu vratiti – na popravni. ‘Padovi’ na tehničkom pregledu dijele se u dvije grupe – one ‘lakše’, kada vas zamole da u roku od 10 dana ispravite nedostatak i čim to učinite, prolazite, i na one ‘teže’ zbog kojih pregled morate ponovno obaviti. Kako biste spriječili i jedan i drugi scenarij, Voziona vam donosi 10 najčešćih problema koji se javljaju na tehničkom pregledu zbog kojih djelatnici stanice ‘ruše’ vozače. Dubravko Roksa, voditelj tehničke stanice AutoZubaka, zbrojio je njihove tehničke podatke i donio nam popis najčešćih padova. Naravno, donosimo vam i savjete kako na vrijeme te probleme otkriti i kome se obratiti da ih riješite. Neke sitnice možete napraviti i sami u svom dvorištu i na parkiralištu.

Prvo, i možda najlakše, pregledajte svjetla i signalizaciju. Ovisno o vozilu – promjena lampica najčešće nije kompliciran posao, a iz iskustva govorimo – ljubazni djelatnici na benzinskim postajama najčešće će vam savjetom pomoći ili čak ‘dati ruku’ pri mijenjanju pregorjelih lampica. Isto vrijedi i za metlice brisača i nedostatak tekućine za pranje vjetrobranskih stakala. Ako na automobilu imate folije za zatamnjenje prozora, provjerite da ih niste postavili na nedopuštena mjesta. Naime, smijete ih imati samo na bočnim stražnjim staklima i stražnjem staklu.

Mehanička oštećenja karoserije ili korozija mogli bi vas također spriječiti u prolasku tehničkog pregleda. Za ove probleme treba se pobrinuti čim ih primijetite. Dopustite li propadanje karoserije zbog oštećenja ili pustite koroziji da uzme maha, popravak bi mogao biti vrlo skup. Na tržištu su dostupna razna sredstva za saniranje manjih mehaničkih oštećenja, a za sva veća obratite se limaru.

Pregledajte električne vodove u automobilu, ali probleme nemojte sami rješavati. Primijetite li da vam žice na akumulatoru ili drugim uređajima nisu dobro pričvršćene, javite se električaru. Nestručno rukovanje može biti opasno jer postoji mogućnost kratkog spoja.

Jedan od vrlo čestih razloga pada na tehničkom je neispravna oprema. Obavezno je u svakom automobilu imati: kutiju za prvu pomoć, sigurnosni trokut, rezervne žarulje, reflektirajući prsluk. Za vozila u vlasništvu pravnih osoba, leasing, tvrtke u svojem automobilu moraju imati i protupožarni aparat. Isto vrijedi i za teretna vozila. Za ostale probleme (auspuh, upravljač, kočnice…) obratite se mehaničaru – i spremni ste bez stresa obaviti tehnički pregled.

Oprema vozila

Najčešće neispravnosti: nedostatak obavezne opreme, kutije za prvu pomoć, sigurnosnog trokuta, rezervnih žarulja, reflektirajućeg prsluka. Za vozila u vlasništvu pravnih osoba, leasing, tvrtke u automobilu moraju imati protupožarni aparat kao i teretna vozila.

Lijek:

Voditi brigu o urednosti opreme vozila.

Električni uređaji  i instalacija

Najčešće neispravnosti: neuredno složeni vodovi po vozilu, neučvršćenost akumulatora i ostalih elektronskih uređaja.

Lijek:

Odlazak kod električara u ovom je slučaju obavezan jer svako nestručno rukovanje može prouzročiti kratki spoj.

Uređaji koji omogućuju normalnu vidljivost

Najčešće neispravnosti: potrošenost metlica brisača, neispravan rad brisača vjetrobranskog stakla, nedostatak tekućine za pranje stakla, oštećene staklene površine, tamne folije na nedopuštenim staklenim površinama.

Lijek:

Izmjena metlica brisača ako ostavljaju tragove pri uključivanju, nadopuniti tekućinu za vjetrobranska stakla, informirati se na kojim je staklenim površinama dopušteno zalijepiti tamne folije.

Uređaj za upravljanje

Najčešće neispravnosti: zračnost u zglobovima upravljačkog mehanizma, pokidane zaštitne manžete, zauljenost prijenosnog mehanizma.
Obratiti pozornost na čudne zvukove pri skretanju vozila i prelasku preko neravnina. Svako neuobičajeno lupkanje može biti naznaka zračnosti na upravljačkom mehanizmu.

Lijek:

Redovito održavanje kod servisera.

Uređaji za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju

Najčešće neispravnosti: nepodešenost snopa dugog i kratkog svjetla, izgaranje žarulja, (pozicijsko svijetlo, stop-svjetlo i pokazivači smjera itd.)

Lijek:

Savjetuje se svakodnevna vizualna kontrola signalizacije i izmjena ako to izvedba omogućuje, ako ne, onda najbolje kod autoelektričara.

Ispitivanje ispušnih plinova motornih vozila (ekotest)

Najčešće neispravnosti: propusnost ispušnog sustava, količina CO u sastavu ispušnih plinova benzinskih motora. Zagušenost i dimljenje dizelskih motora.

Lijek:

Provjeriti kod servisera sastav ispušnih plinova na analizatoru za benzinske motore. Dizelski motori su često zagušeni gradskom vožnjom i sporom vožnjom radi uštede goriva pri kojima se čestice lijepe po ispušnom sustavu i katalizatoru pa je preporučljivo da se vozilo s vremena na vrijeme ispuše vožnjom na malo većim okretajima motora.

Samonosiva karoserija, šasija i ostali dijelovi

Najčešće neispravnosti: razna mehanička oštećenja, učvršćenost dijelova i korozija. Pravovremena antikorozivna zaštita može spriječiti širenje korozije po vozilu i samim time smanjiti troškove autolimarskih radova.

Lijek:

Zamijeniti oštećene dijelove na vrijeme prije tehničkog pregleda.

Uređaj za kočenje

Najčešće neispravnosti: nejednolike sile kočenja na istoj osovini, potrošenost kočnih obloga i diskova, propusnost kočničkih vodova.

Lijek:

Redoviti odlazak serviseru i kontroliranje kočničkog sustava.

Osovine, kotači, pneumatici i ovjes

Najčešće neispravnosti: zračnost u zglobovima ovjesa, zračnost u ležajevima kotača, potrošenosti pneumatika, poremećenom tragu ovjesa (špur).

Lijek:

Voditi brigu o stanju pneumatika (propisan tlak produljuje vijek pneumatika), bilo kakvi šumovi i zujanja tijekom vožnje ukazuju na potrošenost i zračnost u ležajevima kotača. Redoviti odlazak serviseru.

Motor

Najčešće neispravnosti: zauljenost motora, stanje razvodng mehanizma, propusnost sustava za napajanje gorivom, stanje usisnog sustava, propusnost ispušnog sustava.

Lijek:

Ako primijetite masne mrlje ispod svojeg vozila, obavezno posjetite svojeg servisera jer postoji mogućnost da vozilo pri curenju ostane bez rashladne tekućine ili ulja.

Odgovori