Osim što je kažnjivo koristiti se mobitelom u vožnji, on je procijenjen i kao najveća distrakcija za vozača. Kako stručnjaci pojašnjavaju, smetnje mogu biti vizualne, manualne i kognitivne. Vizualne smetnje nastaju kad vozač skrene pogled s ceste, manualne kad makne ruke s volana, te kognitivne kad prebace fokus s vožnje na nešto drugo. Tipkanje poruka u vožnji sažima sve tri u jedno.

Hrvatska udruga menadžera sigurnosti provela je istraživanje koje je potvrdilo da mobitel za volanom danas u Hrvatskoj koristi 90 posto vozača i 33 posto biciklista, a 50 posto pješaka prelazi prometnicu s pogledom prikovanim na ekran pametnog telefona.

Pričanje na mobitel za vrijeme vožnje, čak i pomoću handsfree uređaja, povećava rizik od nesreće tri puta, a čak osam kod mladih i neiskusnih vozača. Razlog tome je što vozač u tom trenu lošije procjenjuje udaljenost, sporije reagira i suženo mu je vidno polje.


Na konferenciji “Mi i naši gadgeti u prometu – problemi i izazovi” održanoj 16. listopada, a povodom Dana bez mobitel u prometu koji se obilježava 21. listopada, Josip Mataija, voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije rekao je kako vozači bagateliziraju ovaj prekršaj jer nisu svjesni koliko je korištenje mobitela za vrijeme upravljanja vozilom opasno. Kod očevida je teško utvrditi i dokazati da je korištenje mobitela tijekom vožnje uzročnik prometne nezgode. Iako represija nije rješenje, u najnoviji prijedlog izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama uvršten je prijedlog povećanja novčane kazne za ovaj prekršaj.


Prvi put je u Hrvatskoj provedeno istraživanje distrakcije, kao ispitivanje reakcija vozača koji koriste mobitel tijekom vožnje. Istraživanje je napravljeno pod vodstvom dr. sc. Marka Ševrovića, predstojnika Zavoda za prometno planiranje pri Fakultetu prometnih znanosti i njegova tima i to na poligonu ORYX Centra za sigurnu vožnju u Zagrebu.

Utvrdili su da je prosječno vrijeme reakcije vozača 0,6 sekundi koje se za vrijeme razgovora na mobitel povećava na 1,5 sekundi, a kod slanja poruka na 2,7 sekundi. U to vrijeme, pri brzini od 60 km/h, vozilo prijeđe dužinu od 12 pješačkih prijelaza. Kad se pak rezultate istraživanja pretoči na brzine na autocesti, vozaču pri brzini od 100 do 130 km/h dok piše ili čita SMS automobil je bez nadzora najmanje 100 metara. Mobitel se smatra četvrtim ubojicom na cesti, a on je i najveća od svih distrakcija koje imamo vezano uz naše ponašanje u prometu. Izdali su i publikaciju “Mobitel – skriveni ubojica na cesti” namijenjenu prvenstveno mladim ljudima, koji još nisu stekli navike korištenja mobitela u prometu.

Odgovori