Opozivi vozila sve su učestaliji i gotovo da nema proizvođača koji u prošloj godini nije opozvao nijedan model. Automobilskoj industriji u zadnje vrijeme rijetko stižu dobre vijesti. Prvo ih je pokosila pandemija koronavirusa, a zatim je uslijedila kriza s isporukama poluvodiča odnosno čipova. Kao ‘šlag na tortu’, prošlu godinu obilježio je još jedan problem – rekordni broj opoziva vozila. Iako je to još jedna loša vijest za proizvođače automobila koja će ih koštati milijune eura, za kupce automobila to nije nimalo loše. Naprotiv.

Koji su trendovi?

Broj opoziva u posljednjem je desetljeću eksponencijalno povećan. Na primjer u Njemačkoj je još 2011. u servise na provjeru ili zamjenu nekog dijela pozvano oko 560.000 novih automobila. Deset godina kasnije, 2020. godine taj se gotovo upeterostručio i iznosio oko 3 milijuna novih automobila. Statistike za 2021. još nisu kompletirane, no broj opoziva bi mogao biti i veći. NO povećan broj opoziva ne znači da su automobili sve lošiji. Razne statistike o zadovoljstvu kupaca i kvarovima novih automobila već godinama pokazuju isti trend – automobili su sve pouzdaniji, sve se manje kvare i njihovi kupci su sve zadovoljniji.

Koji s razlozi povećanog broja opoziva vozila?

Beskompromisno tržišno natjecanje, borba za svakog kupca, ali i činjenica da u modernim automobilima ima sve više elektronike glavni su razlozi povećanog broja opoziva. S jedne strane, težeći savršenstvu, proizvođači će danas u servis na provjeru ili zamjenu nekog dijela pozvati za ‘sitnice’ na koje prije desetak godina uopće ne bi reagirali. S druge strane, inflacija elektronike i bezbrojnih softvera u automobilima otvara ogromne mogućnosti za neke greške koje je, tijekom uobičajenih testnih procedura prilikom razvoja auta, teško otkriti. Današnji automobili, u odnosu na one prije deset do dvadeset godina, imaju mnogo više funkcija, elektronike i softwarea, tako da je mogućnost za kvar ili probleme osjetno povećana.

Kolika je stvarna opasnost od zapaljenja baterije električnog auta?

Još jedan razlog za ‘eksploziju’ broja opoziva vozila jednostavno je objasniti. Prije desetak godina, proizvođači su sami proizvodili oko 35 posto dijelova koji su se ugrađivali u automobile. Prije dvadeset godina taj je broj bio blizu 50 posto. Danas proizvođači automobila u prosjeku sami proizvode samo 25 posto komponenti automobila. Zbog globalizacije, rezanja troškova, nastojanja da budu što konkurentniji i još mnogih drugih razloga, proizvođači automobila danas koriste veliku većinu dijelova koji su proizvedeni izvan njihovih pogona. Riječ je o velikom spektru raznih dijelova od najjednostavnijih vijaka do kompliciranih sustava poput ovjesa, mjenjača, ali i softwarea, čipova, zaslona, zapravo desetina malih kompliciranih kompjutera koji upravljaju raznim funkcijama automobila. Korištenje takvih dijelova od vanjskih dobavljača snižava cijenu, ubrzava proces razvoja i povećava konkurentnost. No dijelovi koji dolaze ‘izvana’ nikada ne mogu proći stroge provjere kakve se vrše prilikom razvoja i proizvodnje u samoj tvornici. Također, nerijetko je riječ o univerzalnim dijelovima/komponentama koji će se na nekom modelu vozila pokazati dobrim, a na nekom drugom kao nezadovoljavajući.

opozivi vozila - elektronika

U modernim automobilima ima sve više elektronike.

Trebate li se brinuti?

Iako vijesti o povećanom broju opoziva djeluju zastrašujuće, realnost je potpuno drugačija. Proizvođači danas mnogo više ‘pušu na hladno’, oprezni su kako im bi se ne bi dogodila neka ‘afera’ koja će im znatno poljuljati imidž. Zato se auti u servise pozivaju i kada se utvrdi manja greška za koju je vrlo mala vjerojatnost da će imati ozbiljne posljedice. Također, velik broj  problema vezanih uz opoziv su softverske prirode i uglavnom imaju veze s infotainment sustavima. Jednostavno, oni ne rade onako kako bi kupac 200.000, 300.000 kuna skupog automobila očekivao, već  se ponašaju poput jeftinih kineskih mobitela, rade sporo, zastaju, blokiraju. Taj problem sve je više izražen zbog nestašice čipova zbog koje proizvođači nerijetko posežu za polovičnim ili nedovoljno provjerenim rješenjima.

Digitalizacija u autima – svi plusevi i minusi na jednom mjestu

S druge strane, vijesti o opozivima automobila zbog pravih sigurnosnih ili mehaničkih razloga zaista su rijetki. Prije dvadesetak godina nije bilo neuobičajeno da neki proizvođač napravi opoziv modela zbog toga što se automobil mogao zapaliti prilikom vožnje ili nadolijevanja goriva, ili zbog toga što mu je usred vožnje mogao otpasti kotač. Danas je tako nešto gotovo nezamislivo. Svi sustavi koji imaju veze sa sigurnošću vožnje, pa tako i komplicirani softveri koji se brinu za aktivnu sigurnost i pomoć u vožnji, u pravilu nisu predmet opoziva.

Još jedan dokaz za to da su proizvođači danas oprezniji nego ikada: velik broj opoziva aktualnih opoziva vezan je i za automobile kojima je već ‘prošao rok trajanja’. Na primjer, Audi je prošle godine u servise pozvao vlasnike oko 200.000 automobila proizvedenih između 2000. i 2002. godine zbog mogućnosti kvara na zračnim jastucima koji se zbog toga možda ne bi aktivirali u slučaju sudara. BMW je krajem prošle godine u servise pozvao vlasnike nekih svojih modela proizvedenih od 2006. do 2011. godine  zbog problema s kablovima koji bi eventualno mogli izazvati požar. Takvih primjera je još mnogo, no činjenica je da bi prije dvadesetak godina rijetko koji proizvođač u servis na provjeru zvao vlasnike automobila koji su stari 10, pa i 20 godina. Problemi na takvim automobilima u pravilu bi se pripisali njihovoj starosti i istrošenosti te neadekvatnom održavanju.

opozivi vozila - mehanicki kvarovi

Opozivi automobila zbog sigurnosnih ili mehaničkih razloga zaista su rijetki.

Zaključak

Velik broj opoziva na prvu signalizira o smanjenju kvalitete, no istina je potpuno drugačija. Proizvođači su danas mnogo oprezniji, djelomično zbog straha za vlastiti imidž, a djelomično zbog sve zahtjevnijih kupaca koji su mnogo manje vjerni markama i teško opraštaju greške. Također, vrlo velik faktor u svemu je u EU koja je zaštitu kupaca podigla na vrlo visoku razinu. Iako je broj opoziva rekordan, čini se da automobili nikada nisu bili sigurniji, usudili bismo se reći i kvalitetniji.