Primijetili ste da mjenjač teško šalta? Ručni mjenjač u automobilu prilično je čvrst i prilagođen da trpi velika opterećenja kako bi se izbjegla oštećenja. Početnici često rade pogreške u šaltanju, a ima ih i kod iskusnijih vozača, pogotovo onih koji vole sportsku vožnju.
Prva i osnovna stvar koju većina zna, ali ne obraća dovoljno pozornosti je povezanost sa spojkom. Problemi su gotovo uvijek povezani s prekomjernim preopterećenjem. Uloga spojke ili kvačila je da prekine prijenos snage između motora i mjenjača kako biste promijenili brzinu.
Mogući uzroci kvara ako mjenjač teško šalta:
1. Nepravilno mijenjanje brzina
Ne pritisnemo li dovoljno snažno spojku pri mijenjanju brzina može doći do zvuka koji podsjeća na struganje. Dogodi li se to jednom ili dvaput neće biti štete, no ako ste stalno nepažljivi može se oštetiti sinkroni prsten stupnja prijenosa.
U tom slučaju prstenovi neće moći izjednačiti broj okretaja između dva vratila kako bi se lakše promijenio stupanj prijenosa. Vozač će osjetiti povećanje otpora mjenjača prilikom ubacivanja u brzinu, uz zvuk krckanja. U tom slučaju obavezno morate otići na servis jer može doći do većih i skupljih oštećenja.
Još jedan problem koji možete napraviti nepravilnim korištenjem mjenjača je prebacivanje, primjerice, iz 6. u 2. brzinu pri velikoj brzini kretanja. Tada riskirate mogućnost izlaska iz maksimalno određenog broja okretaja motora što može biti štetno za mehaniku motora. Također obratite pozornost na 5 najvećih grešaka koje radite s ručnim mjenjačem.
2. Nedostatak ulja
Ako u mjenjaču nema dovoljno hipoidnog ulja (najčešće gradacije 80W 90), prsteni ne mogu pravilno raditi. Manjak ulja može dovesti do ubrzanog trošenja ležajeva i zupčaničkog mehanizma mjenjača. Zbog toga je preporučljivo na svakom servisu provjeriti razinu. Mjenjač se podmazuje viskoznim hipoidnim uljem, koje treba zamijeniti nakon 50.000 do 100.000 km, ovisno o proizvođaču.
3. Kvar u mehanizmu
Ako mjenjač teško šalta, problem može biti u mehanizmu za izmjenu stupnjeva koji ima metalne, odnosno teflonske polugice i spone. U nekim je slučajevima moguće podešavanje, no ako je oštećenje veće potrebno ih je izmijeniti.
4. Istrošena lamela
Ovo je najčešći kvar kvačila, a posljedica je kvar mjenjača. Lamela se troši zbog trenja i povišene temperature, a to je uglavnom izazvano lošom ili agresivnom vožnjom. Naglo kretanje, kretanje naprijed iz rikverca bez zaustavljanja automobila, predugo držanje kvačila (primjerice na uzbrdici umjesto ručne) itd.
5. Pucanje korpe kvačila
Ovaj problem često nastaje zbog zamora materijala uslijed mehaničko-toplinskog preopterećenja ili ukošenog položaja baze korpe. Ovo drugo najčešće je posljedica mehaničkog oštećenja – udara o ispupčenje podloge, kamen ili greške u montaži.
6. Kvar u mjenjaču
Problemi u mehanizmu mjenjača najčešće su oštećenje prstenova za sinkronizaciju, istrošenost ležajeva, oštećenje vratila, ponekad i kandžastih spojki. U većini je slučajeva više problema istodobno. Ako je automobil normalno vožen, a nije ostao bez ulja, mjenjač rijetko strada.
Probleme s mjenjačem nemojte ignorirati a prepoznat ćete ih po otežanom prebacivanju brzina, nemogućnost ubacivanja u prvu, mjenjač se sam isključuje, povećana buka (karakteristično zavijanje) pri ubrzavanju te curenju ulja ispod mjenjača.
-
Ljubaznost vaših djelatnika te brza i kvalitetna usluga su najbolja reklama
rujan 19, 2024 -
Ni udaljeni dijelovi Hrvatske vam nisu problem!
prosinac 21, 2023 -
Sretna sam što mi pružate podršku, ali što vas manje kontaktiram, sretnija sam!
listopad 4, 2023 -
Zahvaljujući ORYX-u, stigla sam doma dvogodišnjem djetetu dati večeru i spremiti ga u krevet
lipanj 6, 2023 -
Ne mijenjajte se nikako!
ožujak 14, 2022 -
ORYX nam je brzom reakcijom spasio humanitarnu akciju brige oko korisnika na potresom pogođenim područjima
kolovoz 9, 2021 -
Čuvam ORYX člansku iskaznicu kao i zdravstvenu!
travanj 16, 2021 -
Izvanserijska razina usluge razlog je što smo i suprug i ja odmah prešli na ORYX!
veljača 15, 2021 -
Topla riječ i ljudski pristup spasili su me u horor situaciji u inozemstvu
studeni 13, 2020 -
Veća fleksibilnost i dostupnost usluga razlog su mojoj vjernosti ORYX Asistenciji već 10 godina!
rujan 23, 2020 -
Uz ORYX Asistenciju, sve što trebam je jedan poziv – za ostalo se pobrinete vi!
srpanj 20, 2020 -
Ljubav koja traje već 10 godina
veljača 21, 2020 -
Vjerni sam član ORYX Asistencije baš zbog vaše besprijekorne brige!
srpanj 9, 2019 -
Ne tražim opciju druge pomoći na cesti!
lipanj 17, 2019 -
Članstvo u ORYX Asistenciji srezalo mi je troškove, a stigli su za 20 minuta
ožujak 2, 2017
Kontakt
Zubak Grupa d.o.o.
(ORYX Asistencija)
Sesvete, Lj.Posavskog 7a
10360 Sesvete, Hrvatska
Call for free: 0800 1818
Contact telephone number
for outside Croatia inquiries:
+385 (0) 1 2900 312
e-mail: [email protected]
Savjeti za vozače
-
Koliko vremena nakon uzimanja alkohola treba pričekati prije nego sjedneš za volan!
studeni 18, 2024 -
Povećana potrošnja goriva - Saznajte moguće uzroke
studeni 8, 2024 -
Poliranje farova - Izbjegnite pad na tehničkom pregledu
studeni 5, 2024
Savjeti za plovidbu
-
Sigurnosna oprema za gliser - Saznajte sve
lipanj 17, 2024 -
Uzroci požara na brodu: Sve što trebate znati
kolovoz 31, 2023 -
Brodska oprema ne mora biti skupa: otkrivamo savjete i trikove za uštedu
lipanj 19, 2023