Realni doseg električnih automobila, u realnim uvjetima vožnje, i trošak punjenja najvažnije su značajke električnih automobila. Testirali smo 7 električnih automobila i provjerili koliki doseg mogu postići u svakodnevnoj vožnji, na autocesti i pri iznimno štedljivoj vožnji.

Električna budućnost

Mnoge zemlje planiraju već za 10 do 15 godina zabraniti prodaju automobila s motorima na unutrašnje izgaranje tako da je sve izvjesnije da nas očekuje električna budućnost. Električni auti sve su popularniji. Iako su cijenom još uvijek u višem cjenovnom rangu, sve druge značajke se ubrzano poboljšavaju. Dosezi su sve bolji, brzina punjenja kraća, kapaciteti baterija veći, a punionice sve brojnije.

I dok su prvi električni automobili imali zaista skromne dosege (manje od 200 kilometara), danas mnogi premašuju 400, a neki i 500 kilometara. No koliko su ti dosezi realni? Upravo smo to testirali na hrvatskim cestama.

Doseg električnih automobila – Segmenti

Test smo podijelili na tri segmenta. Prvi je realna svakodnevna vožnja u gradu i na otvorenoj cesti. Pri ovom testu vozili smo poput svih drugih sudionika u prometu. U gradskim gužvama vozili bismo se u kolonama i pratili ritam prometa,  na otvorenoj cesti ponekad bismo i pretjecali.

Drugi segment testa je bila iznimno štedljiva vožnja u gradu kad nije bilo velikih gužvi te na otvorenoj cesti. Vozili smo se po ograničenjima, no nismo stvarali kolone. Ipak u svakom trenutku smo se trudili biti što nježniji s gasom, vrlo dobro predviđati situacije na cesti i što ranije otpuštati gas i regenerirati energiju.

Treći segment testa bila je vožnja autocestom od Zagreba do Varaždina i natrag. Odabrali smo tu dionicu zato što ima i ravničarskih i brdovitih dijelova te tako realno simulira prosječnu autocestu u Hrvatskoj. Čitavo vrijeme vozili smo između 120 i 130 km/h.

Modeli i uvjeti testa

Isprobali smo sedam automobila od skromnih gradskih modela sve do pravih superautomobila. Sa svakim smo prevalili više od 300 kilometara. Doseg smo izračunali po prosjecima potrošnje na testovima.

Prije nego što krenemo na rezultate, valja napomenuti da su svi testovi obavljeni za toplog vremena pri temperaturama između 15 i 25°C, što su vrlo dobre radne temperature za električne aute koje im omogućavaju idealne dosege. Čitavo vrijeme smo imali upaljenu klimu. Zimi doseg drastično pada pa pri temperaturama oko 0°C on iznosi u prosjeku 30-40% manje. Dio dosega oduzima grijanje, no mnogo veći krivac za smanjenje dosega na niskim temperaturama je sama baterija. Naime, njen kapacitet se na hladnoći znatno smanjuje.

1. Renault Twingo Electric

Doseg elektricnih automobila - Renault Twingo Electric

Kapacitet baterije/Snaga motora: 22kWh / 82KS

Deklarirani WLTP doseg: 190 km

Doseg u svakodnevnoj vožnji: 198 km

Doseg u iznimno štedljivoj vožnji: 235 km

Doseg na autocesti: 119 km

Najmanji i najjeftiniji auto na testu ima vrlo malu bateriju od 22 kWh. Pri tako malom kapacitetu čuda su nemoguća i Twingo će samo uz ekstremno štedljivu vožnju prevaliti više od 200 kilometara kombinirano. Na autocesti je posebno osjetljiv jer pri 130 km/h koristi velik dio svojih 82 KS te tako rapidno troši energiju. Želite li prevaliti više od 150 km, na autocesti se realno morate voziti brzinom teretnjaka.

2. Fiat 500e

Doseg elektricnih automobila - Fiat 500e

Kapacitet baterije/Snaga motora: 42kWh / 118KS

Deklarirani WLTP doseg: 320 km

Doseg u svakodnevnoj vožnji: 315 km

Doseg u iznimno štedljivoj vožnji: 358 km

Doseg na autocesti: 237 km

Nije puno veći od Twinga no ima mnogo ozbiljniji pogon i bateriju gotovo dvostruko većeg kapaciteta. Zato Fiat 500e može ostvariti mnogo ozbiljnije dosege. Doseg je vrlo blizu deklariranom, a uz iznimno štedljivu vožnju može se i osjetno nadmašiti. I na autocesti ovo je osjetno ozbiljniji auto od Twinga, no ipak ne nudi doseg s kojim biste opušteno otišli na duži put.

3. Hyundai Kona Electric

Doseg elektricnih automobila - Hyundai Kona Electric

Kapacitet baterije/Snaga motora: 64kWh / 204KS

Deklarirani WLTP doseg: 482 km

Doseg u svakodnevnoj vožnji: 502 km

Doseg u iznimno štedljivoj vožnji: 567 km

Doseg na autocesti: 330 km

Bez obzira na to što se radi o malom SUV-u  električna Kona s većom baterijom i snažnijim motorom je impresivan električni auto. Deklariranu potrošnju je lako „spustiti“, a  više od 500 km dosega jamac je za to da nećete često tražiti punjače. I 330 kilometara na autocesti je sasvim pristojan doseg, dovoljan da elegantno stignete od Zagreba do Zadra bez zaustavljanja.

4. Volkswagen ID.4

Doseg elektricnih automobila - Volkswagen ID.4

Kapacitet baterije/Snaga motora: 77kWh / 204KS

Deklarirani WLTP doseg: 522 km

Doseg u svakodnevnoj vožnji: 477 km

Doseg u iznimno štedljivoj vožnji: 548 km

Doseg na autocesti: 374 km

ID.4 ima odličan realan doseg blizu 500 kilometara. Uz iznimno štedljivu vožnju to je moguće dodatno podići na gotovo 550 kilometara. Vrlo velika baterija dobro dođe na autocesti gdje će ID.4 bez problema pri putnoj brzini između 120 i 130 km/h prevaliti više od 370 kilometara.

5. Mercedes EQA

Doseg elektricnih automobila - Mercedes EQA

Kapacitet baterije/Snaga motora: 66,5kWh / 190KS

Deklarirani WLTP doseg: 426 km

Doseg u svakodnevnoj vožnji: 432 km

Doseg u iznimno štedljivoj vožnji: 485 km

Doseg na autocesti: 341 km

Mercedes EQA se pokazao prilično štedljivim. Na testu smo čak premašili deklarirani doseg, a uz iznimno štedljivu vožnju gotovo smo se približili 500 kilometara dosega. Kao i Hyundai Kona, ovaj Mercedes će lako doći od Zagreba do Zadra s jednim punjenjem baterije ako se vozite između 120 i 130 km/h.

6. Tesla Model 3

Doseg elektricnih automobila - Tesla Model 3

Kapacitet baterije/Snaga motora: 82kWh / 441KS

Deklarirani WLTP doseg: 614 km

Doseg u svakodnevnoj vožnji: 578 km

Doseg u iznimno štedljivoj vožnji: 695 km

Doseg na autocesti: 411 km

Tesla najduže razvija i proizvodi moderne električne aute i to se vidi i na Modelu 3. Iako smo na testu „prevalili manje“ od deklariranog dosega, 578 kilometara je zaista impresivan rezultat i za 100 km više od najboljeg konkurenta. Pri iznimno štedljivoj vožnji doseg se približio 700 kilometara. Impresivno za auto s čak 441 KS. Doseg na autocesti je također najveći – 411 kilometara što je već dovoljno za duža putovanja.

7. Audi RS e-tron GT Quattro

Doseg elektricnih automobila - Audi RS e-tron GT Quattro

Kapacitet baterije/Snaga motora: 93kWh / 648KS

Deklarirani WLTP doseg: 472 km

Doseg u svakodnevnoj vožnji: 449 km

Doseg u iznimno štedljivoj vožnji: 528 km

Doseg na autocesti: 381 km

Ovo je superautomobil koji do 100 km/h stiže za 3,3 sekunde i zaista ga je teško bilo disciplinirano testirati, a ne juriti u njemu. Auto ima najveću bateriju na testu, ali ne i najveći doseg. Ipak oko 450 kilometara sasvim je dovoljno. Na autocesti je s dosegom od 381 km jedan od najboljih.

Zaključak

Niti jedan testirani auto nije osjetno podbacio, a s nekima smo ostvarili i veći doseg od deklariranog. No može i puno bolje uz nekoliko naputaka: nježnija vožnja, ugašen klima uređaj i odabir ravničarske testne dionice. Na primjer, svjetski rekord za Teslu kakvu smo mi testirali je čak 975 kilometara. Dosezi su realni. I možete zaista vjerovati onome što piše u tehničkim podacima. S druge strane, zima je problem jer onda ćete teško i uz najštedljiviju vožnju doseći deklarirane podatke. Također ako vozite jako agresivno ili jurite autocestom brzinama od 150 km/h i više, možete očekivati osjetno smanjenje deklariranih dosega. Za takav tip vozača električni auti još uvijek nisu dobar odabir.