Realna potrošnja goriva – od rujna 2018. godine, nerealan NEDC protokol za testiranje tvorničke potrošnje zamijenjen je mnogo realnijim WLTP-om po kojem se umjesto u laboratorijskim uvjetima na valjcima sada vozi na cesti i s dosta agresivnijim stilom vožnje. Rezultat je realnija tvornička potrošnja za automobile. Koliko je deklarirana tvornička potrošnja sada bliža realnoj, odlučili smo provjeriti testom sa 6 aktualnih modela.

Realna potrošnja goriva – Pozadina

Tvorničke vrijednosti potrošnje goriva koje su proizvođači još do nedavno navodili za svoje automobile bile su u realnosti samo pusta želja proizvođača. Realna potrošnja bila je gotovo uvijek osjetno veća, nerijetko i drastično veća od prikazane. To smo prije pet godina dokazali u velikom testu u kojem smo testirali potrošnju šest automobila u realnim gradskim uvjetima. Unatoč tome što smo vozili vrlo defenzivno i štedljivo, na kraju testa su svi auti imali veću potrošnju od tvornički deklarirane i to od 5 do 30 posto veću, ovisno o modelu.

WLTP protokol i WLTP potrošnja

Naći šest automobila kod kojih uopće možemo usporediti realnu s tvorničkom potrošnjom bilo je vrlo teško. Naime, iako je WLTP protokol već nekoliko godina u službenoj uporabi, i svi proizvođači testiraju po njemu, prikaz tih podataka prema kupcima još je svojevrsna siva zona. Tako da ćete kod većine automobila u službenim tehničkim podacima danas naći samo kombiniranu WLTP potrošnju. Kolika je ona u specifičnim uvjetima, navode samo rijetki proizvođači.

Kod WLTP-a više nema potrošnje u gradu, izvan njega i kombinirane, već se testira potrošnja pri niskim, srednjim, visokim i vrlo viskom brzinama. Iz tih vrijednosti dobiva se kombinirana potrošnja. Pri niskim brzinama je broj zaustavljanja i ponovnih kretanja te ukupno trajanje stajanja najveći pa realno najbolje simulira gradske uvjete. Stoga smo za naš test koristili upravo te tvorničke vrijednosti.

realna potrosnja goriva

Realna potrošnja goriva – Test

U testu smo koristili šest aktualnih modela automobila različitih klasa i s različitim pogonima: Citroen C3 Aircross, Audi Q5, Toyotu Yaris, Mercedes C-klase, Renault Megane Conquest i Volkswagen Caddy. Za razliku od prošlog testa, u aktualnoj testnoj floti je bio samo jedan potpuno benzinski i jedan potpuno dizelski model. Dva su bili klasični hibridi, a dva modela imala su dodatak blage hibridne tehnologije koja se ne primijeti u vožnji no pomaže da se nešto malo smanji potrošnja.

Koliko naši auti u realnom prometu odstupaju od tvorničke potrošnje, provjerili smo na zahtjevnoj gradskoj ruti u vrijeme dnevne zagrebačke prometne gužve koja je bila identična kao i na prošlom testu. Startali smo na Aleji pomoraca u Novom Zagrebu, nastavili Avenijom Većeslava Holjevca, Ulicom Hrvatske bratske zajednice, Ulicom grada Vukovara, Miramarskom, Gajevom, Zelenim valom do Savske, preko Jadranskog mosta i Avenijom Dubrovnik natrag do polazišne točke. Dužina od 12,2 kilometara približna je prosječnoj udaljenosti koju stanovnik većih hrvatskih gradova dnevno prevali zbog odlaska na posao i povratka s njega tako da se na toj udaljenosti može vidjeti najrealnija prosječna potrošnja.

Više od 20 semafora na ruti, dionice s ograničenjem brzine od 30 do 70 km/h i gust promet bili su veliki test za štedljivost naših kandidata. Jedino na čemu smo pokušali uštedjeti bio je stil vožnje. Naime, trudili smo se što je manje moguće stiskati gas i mijenjati brzine na način na koji to sam automobil sugerira, dakle što je ranije moguće kako bismo ostvarili što veću uštedu. Kod modela s automatskim mjenjačima koristili smo Eco način vožnje ako je takva funkcija bila raspoloživa. Također start-stop sustavi su na svim autima bili uključeni. Poštovali smo ograničenja brzine, no unatoč tome, čitavo smo vrijeme pratili ostatak prometa u gradu, vozili u koloni, kretali sa semafora jednako hitro kao i drugi vozači i povremeno čak bili brži od pojedinih drugih automobila.

Koji automobili su imalni realnu potrošnju najbližu deklariranoj?

Mali SUV Citroen C3 Aircross s ručnim mjenjačem i benzinskim motorom 110 KS na testu je trošio 7,3 l/100 km, što je samo šest posto više od deklarirane WLTP potrošnje.

Veliki luksuzni SUV Audi Q5 s TDI dizelskim motorom i blagom hibridnom tehnologijom na testu je trošio 6,7 l/100 km, što je deset posto više od deklariranog.

Hibridna Toyota Yaris nas je oduševila s potrošnjom od 3,8 l na 100 kilometara, no i to je bilo nešto iznad deklariranih tvorničkih vrijednosti, preciznije osam posto.

Mercedesova C-klasa s blagim hibridnim sustavom i benzinskim motorom trošila je 8,5 l/100 kilometara, što je čak manje od tvorničke potrošnje i to za dva posto.

Ugodno nas je iznenadio i hibridni Renault Megane Conquest s potrošnjom od 5,5 litara na 100 kilometara što je pet posto manje od tvornički deklarirane potrošnje.

Putnički Volkswagen Caddy s klasičnim dizelskim motorom trošio je 6,1 l/100 kilometara ili sitnih dva posto više od tvorničke potrošnje.

Model Motor Cijena Tvornička potrošnja Testna potrošnja Razlika
Citroën C3 Aircross Puretech 110 Benzinski, 110 KS 150.400 kn 6,9 l 7,3 l + 6 %
Audi Q5 40 TDI Quattro Blagi hibridni dizelski, 204 KS 438.343 kn 6,1 l 6,7 l + 10 %
Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid Hibridni benzinski, 116 KS 134.100 kn 3,5 l 3,8 l + 8 %
Mercedes C200 Blagi Hibridni benzinski, 204 +20 KS 363.317 kn 8,5 l 8,7 l – 2 %
Renault Megane Conquest E-Tech 145 Hibridni benzinski, 145 KS 183.900 kn 5,5 l 5,8 l – 5 %
Volkswagen Caddy 2.0 TDI Dizelski, 122 KS 232.509 kn 6,1 l 6,0 l + 2%

 

Zaključak

Dakle za razliku od prošlog testa u kojem su svi auti trošili više, u ovom su dva modela čak trošila manje od deklariranih vrijednosti. Oni koji su trošili više odstupali su jako malo od tvorničke potrošnje, maksimalno 10 posto. U prošlom testu je to odstupanje iznosilo i do 30 posto. Novi testni WLTP protokol zaista pokazuje mnogo realniju, usudili bismo se reći i gotovo potpuno realnu potrošnju automobila. Naravno, pod uvjetom da vozite defenzivno i umjereno. Ako volite stiskati gas, ne podnosite start-stop sustav i uvijek ga isključujete i ne mijenjate brzine na vrijeme sigurno ćete potrošiti više od deklarirane potrošnje.