Kao i mnogi drugi brodski proizvodi, uže nije statični artikl, već proizvod koji se stalno usavršava i koji svakodnevno evoluira. Većina vlasnika brodova koristi jednu ili drugu formu najlona ili polipropilena.

Najlon
Za većinu sidrene i privezne užadi, najlon je dobar izbor. Ima veliku čvrstoću, ‘pruža’ podopterećenje za apsorpciju energije i relativno je jeftin. Također je jednostavan za rukovanje i otporniji je na štetan utjecaj djelovanja sunčevog svijetla od ostalih sintetika. To uže je izbor za sidreni konop. Najlon se isporučuje u nitima ili pleten. Tri niti se obično koriste za sidrenje zbog protezanja i otpornosti na abraziju. Pleteni se češće viđa na konopima za vezanje i zaputki na jedrilici, ali će lakše negdje zapeti iako je obično lakši za korištenje i ima veliku čvrstoću. Neki tipovi strukovnih konopa su mekaniji od uobičajenih trostručnih konopa i manje poželjni za korištenje na brodovima. Ako vidite strukovni najlonski konop, na primjer u dućanu, koji ima vrlo povoljnu cijenu, budite oprezni. Neke vrste pletenih konopa su jači i manje podložni razderavanju. Nemojte samo kupiti uže. Čitajte opis raznih vrsta užadi svaki put prije kupnje kako bi napravili pravi izbor.

Normalno opterećenje ne bi smjelo biti ni blizu užetovoj prekidnoj sili, svakako ne više od 25%. To znači da će užad biti u upotrebi kada su opterećena dobrano iznad normalnih okolnosti, otporna na velike valove, jake vjetrove i ostale izazove. Zapamtite da se prekidna sila smanjuje s godinama i trošenjem, a čvorovi i sfrkani dijelovi će oslabiti konop.

Polipropilen
Većina ljudi ih zna kao žutu užad’ koja se najčešće koristi za vuču skijaša, daskaša i pomoćnih čamaca. Zbog toga što polipropilenska užad pluta, dobro ju je imati za ovakve namjene. Napravljen iz sintetičkih vlakana, polipropilen je skoro čvrst kao i najlon, ali manje otporan na UV zračenje i u pravilu neće dugo trajati. Ovaj tip konopa ne bi trebalo upotrebljavati duže od godinu dana, najviše dvije, ovisno o stupnju korištenja i izloženosti UV zrakama. Ova užad se zapravo vidljivo počinje raspadati kako stari. No, ako se redovito mijenja, ima svoju svrhu na brodu.

Jedriličarska užad
Brodski pataraci nisu mjesto za štednju. Ako se kupi kvalitetan konop dizajniran za specifičnu namjenu, čini se mnogo na poboljšavanju brodskih performansi: kvalitetan konop, primjereno održavan, može se opetovano koristiti za progresivno manje zahtjevne radnje, pružajući mu dugovječan i koristan radni vijek.

S današnjim visokotehnološkim sintetičkim vlaknima i naprednim procesom proizvodnje, moguće je kupiti uže koje je 10 puta čvršće od čelika s ekstremno malim protezanjem. Mnoge regatne i krstaške jedrilice prešle su na podigače samo iz užadi; druge su odabrale laganu užad visoke čvrstoće i malog rastezanja za svoju pokretnu oputu.

Podigači samo iz užadi imaju nekoliko prednosti naspram sajli. Sajla je teška u rukama i opremi. Uže se lakše podvezuje, neće oderati boju s eloksiranog jarbola, i ne mora se utvrditi može li se ili ne osloniti na uvijek problematičnu upletku između užeta i sajle. Glavni nedostatak užeta je što je deblje i što se ultra-malo rastezljivo uže više rastegne od sajle. Kvalitetna užad košta više od sajli ali ih je lakše instalirati, traju duže i mogu se reciklirati.

Kolorni kod
Da se izbjegne gnjavaža nasred mora, bojom kodirajte svoju užad tako da je svima lako prepoznatljiva.

Primjeri kodiranja:
Škote i podigači glavnog jedra – bijele boje
Flok/Genova – plave
Spinaker – crvene i zelene
Vang i klizači – crne
Kodiranje bojom također omogućuje razlikovati različite dužine užadi za privez

Izvor: BoatUS Pressroom

Odgovori