Ostavili ste to stručnjacima? Znate li što treba provjeriti? Što, uostalom, može srušiti jarbol? Kako možete razaznati čvrstoću opreme iz nehrđajućeg čelika na vašoj jedrilici?
Osim ako je mlađa od deset godina, većina osiguravatelja pokušavaju nagovoriti osiguranika da obnove oputu. Vještaci za procjenu štete zauzimaju nešto liberalniji stav i predlažu da ako je oputa starija od deset godina, da bi se trebalo razmotriti njenu promjenu u sljedeće dvije do tri godine. Njihove napomene su u srazmjeru procjene stanja opute i onoga što vide kako se jedrilica koristi i održava.
Gdjegod koristili jedrilicu, ako vam je oputa starije dobi, trebali bi stalno hodati uokolo i tražiti male znakove eventualnih budućih kvarova i lomova. Temeljita kontrola servisera jarbolne opreme svakih šest mjeseci je razborita odluka, ali mnoge buduće probleme može lako uočiti svatko tko zna što traži.
Ove se točke trebaju provjeriti, neke od njih su kritične kada kupujete rabljenu jedrilicu:
- Jesu li uprešane sartije ravne, ili je iskrivljenje očito?
- Da li je spoj adekvatan gdje se ´T´ terminali spajaju s jarbolom, i da li lande (metalni okov ugrađen u trup) pokazuju znakove istrošenosti?
- Bilo koji znak korozije (pogledaj dio o koroziji) gdje su pripone uprešane u donje terminale mogu biti loš znak i ako je ijedna nit prekinuta, sajla treba biti zamijenjena.
- Jesu li natezači savršeno ravni (bez prevoja) i podmazani? Da li su sponski pinovi pravilne veličine za lande i natezače?
- Postoji li zamjetno kretanje lande, posebno u pogledu provenog štraja i krmene zaputke, kada preuzmu velika opterećenja?
- Jesu li pokretni dijelovi u dobrom stanju, kao zglob buma, priteg buma i spojevi škote glavnog jedra?
- Postoje li znakovi ulegnuća ili oštećenja od habanja koja bi mogla oslabiti strukturu jarbola ili buma?
- Da li su namatač genove i sustav okova pri vrhu jarbola u dobrom stanju? Možda trebaju servis?
- Postoji li naznaka da su temeljnica i peta jarbola zbog tlaka istrošeni. Loše učvršćene palubne temeljnice mogu rezultirati penetriranjem vode odmah ispod pete jarbola.
- Da li su palubne vodilice, stoperi i vinčevi dobro postavljeni u smislu minimizirajućeg trenja? Jesu li podmazani i funkcioniraju li efikasno?
Raspukline uzrokovane korozijom
Korozija je jedan od glavnih uzroka oštećenja opreme. Razumijevanje kako nehrđajući čelik korodira – i zašto –ključ je za njegovo održavanje, kao i prepoznavanje znakova gdje bi mogao nastati problem. Za potpuno razumijevanja takve korozije, postoje dvije vrste o kojima je riječ:
Jedan način nastanka korozije događa se kada se na određenom mjestu smanji obujam kisika. To se na primjer događa između glave vijka i podložne pločice koja se nalazi pod slanom vodom. Ovo izolirano područje nehrđajućeg čelika nema dovoljno kisika da obnovi kromski oksidni film koji je ogreben ili istrošen zbog manjih gibanja ili vibracija. Ako se to desi, nehrđajući čelik prelazi u svoje aktivno stanje i slobodno korodira (može korodirati brzo kao običan čelik izložen kiši). Ovaj tip korozije često se naziva pukotina korozije ili obrazac koncentrirane stanične korozije. Mogućnost nastajanja takve korozije se smanjuje ako je brod ili slana voda u kretanju. Zbog manjka kisika, slankasta ili stajaća slana voda ubrzat će napredovanje korozije, što znači da je brod podložniji koroziji ako ne plovi.
Oštećenje izbliza: ogrebotine (uleknuća)
Najčešći uzrok korodiranja nehrđajućeg čelika su ogrebotine ili uleknuća. Kloridni ioni slane vode nagrizu vrlo tanka područja zaštitnog filma na površini nehrđajućeg čelika. Vremenom, ova nasumična aktivna područja zbog kontinuiranog propadanja polako postaju sve dublja. Na kraju su takva mjesta toliko duboka koliki je promjer korodiranog mjesta. Često su takva mjesta duboka kao rupica od uboda igle.
Svi nehrđajući čelici podložni su korodiranju zbog ogrebotina, pukotina i uleknuća, ali neki nešto više od ostalih. Testovi su pokazali da je kod tipa 312 korozija manja nakon inicijalnog gnjurenja u slanoj vodi u usporedbi s tipom 302 (tip 312 ima u sebi nešto molibdena koji poboljšava otpor spram korozije). Ova kvaliteta čini tip 312 kao najbolji nehrđajući čelik za podvodnu opremu, kao što su propelerske osovine, itd.
Stalna provjera jarbola na kraju će se isplatiti. Male provjere prije svakog isplovljavanja mogu vas spasiti od gubitka jarbola na moru. Prema našem iskustvu, mnogi su spasili jarbol na svom brodu kada su na vrijeme otkrili puknutu nit u priponama. Ako takvo što otkrijete na moru, najbolje je vratiti se pomoću motora, ili barem jedriti na jednim uzdama a motorirati na drugim.
Odgovori Otkaži odgovor
Ukoliko želite ostaviti komentar, morate se prijaviti.
-
Ljubaznost vaših djelatnika te brza i kvalitetna usluga su najbolja reklama
rujan 19, 2024 -
Ni udaljeni dijelovi Hrvatske vam nisu problem!
prosinac 21, 2023 -
Sretna sam što mi pružate podršku, ali što vas manje kontaktiram, sretnija sam!
listopad 4, 2023 -
Zahvaljujući ORYX-u, stigla sam doma dvogodišnjem djetetu dati večeru i spremiti ga u krevet
lipanj 6, 2023 -
Ne mijenjajte se nikako!
ožujak 14, 2022 -
ORYX nam je brzom reakcijom spasio humanitarnu akciju brige oko korisnika na potresom pogođenim područjima
kolovoz 9, 2021 -
Čuvam ORYX člansku iskaznicu kao i zdravstvenu!
travanj 16, 2021 -
Izvanserijska razina usluge razlog je što smo i suprug i ja odmah prešli na ORYX!
veljača 15, 2021 -
Topla riječ i ljudski pristup spasili su me u horor situaciji u inozemstvu
studeni 13, 2020 -
Veća fleksibilnost i dostupnost usluga razlog su mojoj vjernosti ORYX Asistenciji već 10 godina!
rujan 23, 2020 -
Uz ORYX Asistenciju, sve što trebam je jedan poziv – za ostalo se pobrinete vi!
srpanj 20, 2020 -
Ljubav koja traje već 10 godina
veljača 21, 2020 -
Vjerni sam član ORYX Asistencije baš zbog vaše besprijekorne brige!
srpanj 9, 2019 -
Ne tražim opciju druge pomoći na cesti!
lipanj 17, 2019 -
Članstvo u ORYX Asistenciji srezalo mi je troškove, a stigli su za 20 minuta
ožujak 2, 2017
Kontakt
Zubak Grupa d.o.o.
(ORYX Asistencija)
Sesvete, Lj.Posavskog 7a
10360 Sesvete, Hrvatska
Call for free: 0800 1818
Contact telephone number
for outside Croatia inquiries:
+385 (0) 1 2900 312
e-mail: [email protected]
Savjeti za vozače
-
Koliko vremena nakon uzimanja alkohola treba pričekati prije nego sjedneš za volan!
studeni 18, 2024 -
Povećana potrošnja goriva - Saznajte moguće uzroke
studeni 8, 2024 -
Poliranje farova - Izbjegnite pad na tehničkom pregledu
studeni 5, 2024
Savjeti za plovidbu
-
Sigurnosna oprema za gliser - Saznajte sve
lipanj 17, 2024 -
Uzroci požara na brodu: Sve što trebate znati
kolovoz 31, 2023 -
Brodska oprema ne mora biti skupa: otkrivamo savjete i trikove za uštedu
lipanj 19, 2023