Zvučnici za audiosustave uglavnom se u automobile instaliraju već kod proizvođača. Njihova kvaliteta u startu može biti zadovoljavajuća ako niste uklanjali baš svaki segment opreme kako biste uštedjeli na cijeni automobila. Ipak, tvornički audiosustavi teško će zadovoljiti ukus pravih audiofila koji poznaju svaki segment razlijevanja zvuka pa će takvi voza- či priskočiti audio-nadgradnji ne bi li si sluš- no iskustvo učinili savršenim. U bilo kojoj klasi nadogradnje najjeftinije i najjednostavnije je krenuti od kupnje novih zvučnika, iako, neki idu u suprotnom smjeru pa kreću od autoradija s čijom se promjenom u startu može dobiti i do 30 posto kvalitetniji i glasniji zvuk. Svaki korak postizanja zadovoljavajućeg, visokog pa do Hi-Fi audio savršenstva objasnio nam je Željko Tukerić, stručnjak iz zagrebačkog Ronisa i sudac na auto-audio natjecanjima. – Nulti stupanj podrazumijeva tvornički radio i tvorničke zvučnike koji zvuk produciraju dobro, ali tiho jer taj osnovni paket nema snage i moći. Ta moć se u startu podiže autoradijem više klase i snage koji će zvučnike možda bolje iskoristiti, ali oni u tom slučaju neće trajati dugo, oko godinu ili dvije, i potom će izgorjeti jer su projektirani za manju snagu radija.

Kako bi se to izbjeglo, ide se na drugi korak audionadogradnje, a to je viša klasa zvučnika od tvorničke. Cijene im se kreću od 700 do 1200 kn po paru. To je srednji rang ozbiljne snage preko 100 W – savjetuje Željko. Pritom, doznajemo, svaki audiosustav može se ugraditi u svaki automobil, bio on veliki ili mali. Jedina je razlika što se u malom automobilu zbog manjeg volumena može dobiti više zvuka s manjim sredstvima.

Dopuštena buka u automobilu je 99 decibela, ali zbog sigurnosti u vožnji se mora slušati lagana glazba da se čuje promet

Sljedeći korak dizanja svega na pravi, tzv. HiFi nivo ili dobru visoku klasu je kupnja pojačala od minimalno 1500 kn kao polaznog nivoa, dobrih zvučnika od 1500 do 2500 kn i jednog boljeg autoradija od 1200 do 1800 kn. U tu kombinaciju ide i subwoofer, veliki bas od 30 cm u promjeru jer mali zvučnici fizički promjerom ne mogu reproducirati tako niske frekvencije onako kako ih može bas. Njegova kupnja cijenu tog sustava, s instalacijom i kabelima, podiže za još minimalno 1500 pa do 3500 kn – kaže stručnjak. Najviša klasa ekstremno finog zvuka zahtijeva zvučnike od 2000 kn po paru koji traže pojačalo od 3000 do 4500 kn. Za izradu takvih komponenti koriste se svemirski materijali koje razvija NASA. Kako bi se ta priča potpuno zaokružila, kod takvog audiosustava za savr- šenstvo nezaobilazno je i tzv. dumpiranje automobila. To je utišavanje vanjske buke i smanjivanje vibracija dumping materijalima. Riječ je o plo- čama s bitumenom i visokokvalitetnim spu- žvama prekrivenim limom. Lijepe se na cijelu površinu automobila iznutra, ispod zaštitne plastike, pa pomoću njih dobivate neku vrstu gluhe komore. Naime, zvuk kroz metal bježi van, a ovako se zadržava u automobilu i glasnoća se time poveća od 15 do 20 posto. Postupak dumpiranja za cijeli automobil u prosjeku stoji oko 3500 kn. Vožnja je tiša, nema buke kotača, motor se puno manje čuje, a zvukovi prometa se zahvaljujući prozorima i dalje čuju pa dumpiranje ne ugrožava sigurnost vo- žnje – ističe Željko. U današnje vrijeme mjesta za zvučnike uglavnom su definirana dizajnom, no dobar majstor sve može prilagoditi. No za najbolju akustiku pozicije zvučnika su standardne.

Obvezni su u prednjim vratima i stražnjima. I to, na dnu su basevi, a gore pri vrhu ili na armaturi visokotonci. No ako imate radio koji je ujedno i multimedija i ima DVD, takav sustav zahtijeva i dodatni peti zvučnik za surround koji se stavlja na sredinu armature. Subwooferi u 90 posto slučajeva idu u prtljažnik, a neki manji mogu biti i ispod sjedala, što je specifičnost za kabriolete koji imaju fizički odvojen prtljažnik. Pojačala također idu u prtljažnik ili sa stražnje strane sjedala da se zamaskiraju – objašnjava. I dalo bi se o tome tako sve do zadovoljenja 48 audio točaka potrebnih za sudjelovanje na audi-auto natjecanjima. No koliko god se zaigrali sa zvukom, dobar savjet je da se osnovni, tvornički audiopaket pri promjeni pažljivo upakira i spremi jer jednog dana kada automobil prodajemo, nekome možda neće trebati naša audiooprema od deset tisuća kn. Tada ju se lako izvaditi i premjestiti u drugi auto, a u automobil koji se prodaje vrati se ona originalna, stara oprema.

Računalo umjesto radija

Trenutno najtraženija stvar na tržištu je tzv. multimedija. Obično ima touch screen monitor, a u zadnje vrijeme hit su one koje imaju ugrađen i android, što znači da u nju možete staviti i telefonsku karticu, navigaciju, gledati mailove preko bilo kojeg softvera… Stavlja se umjesto autoradija i ponaša se kao računalo. Cijene su im od 2500 do 10.000 kn. Mogu se montirati u svaki automobil. Ova konkretna s ekranom od 8” najveća je na tržištu i stoji 9999 kn.

Radio dvostruke dimenzije

Sve češće se traži 2 DIN auto radio za automobile s većim otvorom za umetanje. Omogućuje spajanje na iPhone, iPod ili USB uređaj putem prednjeg 3.5 mm minijack AUX priključka koji ujedno omogućuje da na njega priključite prijenosni MP3 player ili slični AUX izvor. Ovaj radio dvostrukih dimenzija u odnosu na standardni 1 DIN radio stoji 1699 kn.

Pristupačan multipraktik

Kvaliteta zvuka i široka medijska kompatibilnost. Uživajte u USB, DVD, DivX i iPod filmovima na WVGA zaslonu. Dual Zone funkcija omogućuje usmjeravanje A/V izvora kao što su iPhone ili DVD i na stra- žnjem zaslonu, dok vozač još nesmetano može slušati radio. Stoji 3300 kn.

Ograničenja jeftinijeg

Cijene zvučnika sa spužvastim ovjesom i kartonskim dijelovima kreću se od 200 do 400 kn. Spužvasta membrana zvučnika je tromija pa je time i zvuk momentalno mutniji i predstavljaju nižu audio-klasu. Svi tvornički zvučnici koje dobivamo u automobilu imaju spužvasti ovjes. Rok trajanja im je od tri do pet godina pa se u pravilu savjetuje da se odmah prijeđe na viši nivo.

Zvučnici s gumenim ovjesom su skuplji, ali izdržljiviji

Zvučnik s gumenim ovjesom omogućuje brže pokretanje membrane zvučnika, a time i puno čišći zvuk. Izdržljiviji su i skuplji od spužvastih, a oni od 700 do 900 kn po paru predstavljaju već ozbiljnije audio-poboljšanje u automobilu.

Bežične slušalice za djecu

Monitori na stražnjem naslonu su zgodna stvar za zabavu djece u vožnji, ali kako urediti da buka crtića koji mališan gleda ne smeta roditeljima koji istovremeno žele slušati glazbu? Rješenje su bežične slušalice za djecu koje se pune u automobilu i stoje oko 200 kn. Monitori su od 1000 do 7000 kn, ovisno o dijagonali ekrana.

Mali mozak automobila

Ako netko u automobilu želi samo USB, bluetooth i hands-free, sve to ujedinjuje sustav Parrot. Pri njegovoj ugradnji ‘mozak’ tzv. bluebox ugrađuje se u armaturu i spaja se na kompjutor automobila. Uz mali ekran i daljinski upravljač, dobije se i hands-free sustav za telefoniranje. Sustav s ugradnjom stoji oko 2000 kn.

Subwoofer

Bas od 30 cm širine stavlja se u kutiju kako bi se dobio ekstra fin zvuk. Cijena s instalacijom i potrebnim kabelima varira od 1500 do 3500 kn. Svakog kupca subwoofera treba upozoriti da zvuk jakog basa može pokrenuti kamence u bubrezima, naravno ako postoje, što u vožnji može biti opasno jer izaziva instantnu bol.

Prenosivi bluetooth za sjenilo

Uređaj koji se stavlja na sjenilo u sebi ima bluetooth, mikrofon i zvučnik. Ima punjivu bateriju i koristan je nekome tko često mijenja automobile jer ga se može stalno prenositi. Na njega se mogu spojiti i dva mobitela, a postoji i u varijanti s nosačem za mobitel, što je korisno ako preko njega želite imati i navigaciju. Cijena je oko 750 kn.

Idealan za start-stop sustav

Klasičan autoradio s BT-om kompatibilnim s iPhoneom i androidima omogućuje prijenos glazbe i podataka s mobilnih telefona. Ako vaše vozilo ima start-stop sustav, gašenje motora koji štedi čak deset posto goriva u vožnji, ovaj radio je zgodan jer nastavit će raditi i kada se motor ugasi na semaforu. Stoji 1599 kn.

CD je postao stvar prošlosti

Cijene najjeftinijih autoradija kod nas se kreću oko 700 kn i oni se u Hrvatskoj najviše traže. Pritom je važno naglasiti da CD-i potpuno izlaze iz mode. Ostaje radio, USB i bluetooth koji ima i streaming s mobitela pa preko njega možete puštati i glazbu s Youtubea… Od iduće godine svaki radio imat će bluetooth

Odgovori