Povratak s ljetnih praznika i pripreme za početak nove školske i akademske godine za većinu autoškola znači i navalu na njihove predavače i instruktore vožnje.

Naime, kako doznajemo, većina budućih vozačica i vozača upravo se u rujnu odlučuje za upis u autoškolu. Na početku tog puta na kojem će naučiti upravljati automobilom ili motociklom svi se budući vozači susreću s nekoliko dilema, prije svega prema kojem kriteriju odabrati autoškolu, koliko će ih to stajati i hoće li dobiti adekvatno znanje, kako teoretsko, tako i ono još važnije, praktično, da u budućnosti mogu sigurno i bez problema krstariti bespućima hrvatskih i europskih prometnica.

5695 kn

minimalna je zakonom propisana cijena za obuku vozača u hrvatskoj

Već na prvi pogled vidljivo je kako je, što se cijene tiče, odabir autoškole puno lakši u velikim gradovima jer je konkurencija veća i sve se autoškole više-manje drže blizu propisima minimalno određene cijene od 5695 kn. U manjim sredinama cijene su nešto veće jer polaznici nemaju previše izbora, pa ako žele naučiti voziti, prisiljeni su izdvojiti nešto više novca. Roditelji polaznika, s obzirom na to da u većini slučajeva oni plaćaju troškove autoškole, moraju biti spremni na još neka izdvajanja, prije svega liječnički pregled, tečaj i ispit iz prve pomoći, teoretski ispit i ispit vožnje koji se također dodatno naplaćuju. Drugi kriterij koji se najčešće gleda prije upisa je blizina autoškole, jer većina traži najbližu svome mjestu stanovanja. – Najbolje bi bilo da mi je autoškola u kvartu, blizu mi je doma i znam sve ulice napamet – kaže nam Marko, koji najesen planira naučiti tajne upravljanja automobilom. No taj kriterij odabira i nije baš najsretnije rješenje. Istražujući zašto, objasnili su nam da dosadašnje iskustvo pokazuje da je bolje izabrati najkvalitetniju, a ne najbližu autoškolu, i to iz nekoliko razloga. Prije svega, blizina doma i poznavanje ulica po kojima se uči voziti za novog vozača nisu olakotna okolnost jer će se onda teže snaći u drugim dijelovima grada.

105 godina

prošlo je od prve izdane vozačke dozvole u hrvatskoj, a dobio ju je Ferdinand Budicki

Pametnije je izabrati onu autoškolu čiji instruktori vožnje svoje kandidate vode različitim rutama, pri čemu je uključena i noćna vožnja, kao i odlasci na vožnju autocestom. To su situacije u kojima će se mladi vozači u budućnosti vrlo brzo naći sami, bez instruktora na suvozačkom mjestu. Osim toga, kod odabira instruktora i vremena održavanja sati vožnje, blizina autoškole nije nikakvo jamstvo da će kandidat pronaći upravo ono što traži. Važno je i vrijeme održavanja satova vožnje pa je najbolje odabrati školu koja se prilagođava kandidatima. Nekome odgovara raniji termin, nekome nakon posla, nastave. Neki kandidati imaju predavanja na fakultetu pa se moraju prilagoditi tome. Zbog toga je najbolje odabrati autoškolu koja ima veći broj instruktora kako ne biste bili limitirani i prisiljeni se prilagođavati rasporedu samo njih par. Iz većine autoškola koje smo kontaktirali rekli su nam kako uglavnom nemaju problema s terminima u kojima kandidati voze i odrađuju svoj praktični dio nastave te kako se instruktori u većini slučajeva prilagođavaju učenicima.

Pojedine autoškole u svojim vozilima imaju GPS uređaje pomoću kojih i roditelji mogu pratiti praktičnu nastavu vožnji

Treba ipak naglasiti kako je prema pričama samih polaznika škola bilo slučajeva da kandidati nisu odvozili puni sat vožnje, a zabilježeno je da jesu. Zbog toga je provjera kvalitete autoškole, recenzija i komentara na internetu i društvenim mrežama također važna za bolji odabir mjesta na kojem ćete učiti voziti. U svakom slučaju, koju god autoškolu odabrali, nastojte izabrati onu koja će vam kvalitetom i u skladu s vašim željama i mogućnostima pružiti najbolje znanje za budućnost i za sigurnost.

Na što treba pripaziti prilikom upisa:

  1. Kvaliteta bi morala biti prvi i najvažniji kriterij pri odabiru autoškole. Dobro proučite koja vam škola nudi uvjete koji vam najviše odgovaraju.
  2. Cijena je u svakom slučaju jedan od važnih faktora, no ako živite u većim sredinama poput Zagreba, većina autoškola ima slične cijene.
  3. Praktična nastava, odnosno sati vožnje, najvažniji su dio obuke. Odaberite školu koja će vam omogućiti vožnju u svim uvjetima na cestama.
  4. Instruktori su oni od kojih ćete najviše naučiti prije samostalnog sudjelovanja u prometu. Instruktora birajte prema osobnim afinitetima i željama.
  5. Ne odgovara svima isti raspored vožnje. Izaberite autoškolu koja se može prilagoditi vama i vašim obvezama i rasporedu.

Savjeti iskusnih

Jesen je vrijeme kada se kreće s novom akademskom godinom, a premda se u autoškolu može prijaviti cijele godine, ipak se to najčešće čini ujesen. Tim smo povodom razgovarali s instruktorom i predavačem Ognjenom Matijevićem. Na vrlo jednostavan način objasnio nam je sve ono što bi svaki kandidat koji upisuje autoškolu morao znati, ali nam i otkrio kako što jednostavnije s vozačkog ispita otići s dozvolom u ruci. Matijević potvrđuje tezu s početka priče da je jesen vrijeme kada najviše ljudi odlučuje upisati autoškolu.

Pretpostavljam kako to ide s činjenicom da je tada najviše mladih u Zagrebu, a pokazalo se da su naši najčešći polaznici oni u dobi od 20. do 23. godine – kaže Matijević. Na pitanje je li pametno kalkulirati te izbjegavati zimske mjesece, kada je više kiše, ali i snijega, Matijević kaže da je zapravo svejedno.

U principu je isto voziti po kiši ili suhom vremenu. Samo morate prilagoditi vožnju uvjetima na cesti, a tehnika ostaje ista. Naučeno treba primijeniti na propise: kada je suho vrijeme, razmak između vozila je dvije sekunde, kada je kiša, dvije sekunde se pomnože s dva, ako je snijeg, razmak se množi s četiri, a kada je na cesti led, onda s osam. I dok se toga držite, sve je OK. Kada pak napada snijeg do koljena, nema smisla ni držati obuku. Kandidat mora voziti sporo. Ako mu sat traje 45 minuta, u tom razdoblju može napraviti krug od 100 metara, a time se ne dobije ništa. Prije upisa bilo koje autoškole Matijević preporučuje da se kandidat dobro raspita o uvjetima koje određena škola postavlja, kao i o cijenama.

Uvijek je dobro poslušati savjet prijatelja koji je polagao u školi koju odabiremo, a najčešće zamke koje mogu postaviti vezane su uz cijenu. Imamo zakonom propisanu minimalnu cijenu koja iznosi 5699 kuna i škole na to u prosjeku nadodaju 50 do 100 kuna. No problem nastaje u dodatnim satima i onom ispitnom. Neke ih škole naplaćuju i 250 kuna – kaže Matijević. U prosjeku pohađanje autoškole traje tri do četiri mjeseca i po Matijeviću je to ono što se preporučuje.

35 sati vožnje

zakonski je minimum koji mora proći svaki kandidat

Program je vrlo opširan i u 35 sati, koliko je zakonom propisano, mora se napraviti velik broj radnji. Da kandidat pohađa svaki dan satove, dogodilo bi mu se da je u knjižici na 30. satu, a u glavi je zapeo na 15. Nije dobro imati velike stanke u vožnji, ali isto tako ne valja ih ne imati. Optimalan raspored su tri sata vožnje na tjedan – kaže Matijević. Sat vožnje traje 45 minuta, ali postoje i blok-satovi koji su prijeko potrebni kada se vježba vožnja autocestom. Predavač kaže i da ne bi trebalo biti razlike u poznavanju vožnje između onoga koji je ispit položio u Zagrebu i onoga koji je polagao u manjem gradu.

Znanje svih kandidata trebalo bi biti isto, s tim da je ispit sigurno teže položiti u Zagrebu gdje je promet gušći nego, na primjer, u Makarskoj. Kod polaganja osim znanja veliku ulogu ima i sreća. Nekom se dogodi da mu baš nitko ne izađe na ulicu, a nekome stalno izlaze. Ako samo jednom ne reagira na vrijeme, kandidat će pasti – priča Matijević. Da biste pristupili autoškoli, osim što morate platiti, trebate doći s liječničkim uvjerenjem, osobnom iskaznicom i OIB-om. Ako na početku učenja vožnje shvatite da vam ne odgovara instruktor, možete tražiti zamjenu.

Nema smisla da vas uči netko tko vam kao osoba ne odgovara, jer će se dogoditi da instruktora slušate, a ne čujete ga – kaže Matijević. Isto tako možete tražiti i zamjenu vozila ako vam ne odgovara ono koje vam je dodijeljeno. Instruktor kaže da na početak vožnje nije nužno doći s predznanjem. Štoviše, to često zna biti problem.

U redu je kada dođe kandidat koji ima neke osnove i one su ispravne, ali ako je kandidat imao potpuno pogrešne navike, gubi se mnogo vremena da se isprave – kaže Matijević. Njegov jedini savjet za uspješno polaganje vožnje je – budite opušteni.

Kandidat se mora opustiti. Dok je u grču i boji se i automobila i instruktora, neće napraviti ništa. Na ispitima su uglavnom svi u panici i tresu se, pa ih pokušavamo smiriti pričanjem viceva, razgovorom o nečemu što nema veze s autoškolom. I onda sve bude dobro do trenutka kada vide da idu prema rotoru. To im je svima najveći problem, samo problijede kada ih ispitivač usmjeri prema tom dijelu Zagreba – kaže.

U autoškolu osim onih koji uče vožnju, često dolaze i kandidati za kondicijske satove.

To su oni vozači koji su položili i najčešće zbog treme nisu nikad vozili. Imao sam jednu gospođu od šezdesetak godina koja 32 godine nije vozila. Dobila je unuku i bila prisiljena sjesti za upravljač. Nakon 22 kondicijska sata vozi “kao velika” – smije se Matijević. Kao jedan od rijetkih koji imaju pravo govoriti o tome tko se bolje snalazi za upravljačem vozila – žene ili muškarci – Ognjen kaže: Ne bih se htio upuštati u diskusiju, ali dva najbolja kandidata koja sam imao bile su djevojke. Momci možda imaju bolju motoriku i sigurniji su u sebe, ali to ne mora značiti ništa.

Odgovori